BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szybkość czytania a sprawność ortograficzna uczniów w klasach III-IV
Data: wrzesień 2004
Badacz: Anna Guzy
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieje związek pomiędzy szybkością czytania a sprawnością ortograficzną wśród uczniów klas III-IV? Czy ten związek zależy od płci? Czy badani uczniowie czytają na średnim poziomie wyznaczonym za pomocą testu TBC? Próbę badawczą stanowiło 169 uczniów (w tym 81 dziewczynek i 88 chłopców) – 45 spośród nich uczęszczało do klasy trzeciej (24 dziewczynki i 20 chłopców); 41 – do klasy czwartej (22 dziewczynek i 19 chłopców); 41 do klasy piątej (18 dziewczynek i 23 chłopców), a 42 – do klasy szóstej (17 dziewczynek i 25 chłopców). Analizując zgromadzony materiał, posłużono się metodą rozkładu z próby chi, dzięki której możliwe było porównanie otrzymanych wyników ze skalą wzorcową (w klasie trzeciej – 76 wyrazów, czwartej – 88 wyrazów, piątej – 99 wyrazów, szóstej – 108 wyrazów). Przeprowadzone badanie pozwoliło potwierdzić hipotezę o zależności pomiędzy płcią a wynikiem testu TBC. Wykazano, że różnica wśród badanych trzecioklasistów z oceną bardzo dobrą wynosiła cztery punkty, wśród czwartoklasistów – jeden punkt, piątoklasistów – cztery punkty, a szóstoklasistów – sześć punktów (średnia różnica utrzymywała się na poziomie 3,75 punktu). Potwierdzono ponadto, że szybkość czytania wpływa na sprawność ortograficzną uczniów. Zgodnie z uzyskanymi wynikami 30% badanych czytało na poziomie klasy niższej niż ta, w której się uczyli. Największe różnice (które wahały się od 23 do 32 punktów) odnotowano wśród uczniów trzeciej klasy, najmniejszą – klasy piątej.

Deskryptory TESE: umiejętności podstawowe, umiejętności pisania, czytanie, uczeń, efekt uczenia się, kształcenie na poziomie elementarnym, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa
TESE descriptors: basic skills, written skills, reading, pupil, learning outcome, basic education, primary education, primary school
Publikacje:
  • Guzy, A. (2007). Szybkość czytania a sprawność ortograficzna uczniów w klasach III-IV. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 19, 144-151.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"