BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szybkość biegowa a budowa ciała dzieci
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Marcin Howaniec, Irena Kronhold, Leszek Żaba
Abstrakt:

Celem badań było sprawdzenie, czy uwzględnienie wysokości ciała w pomiarze szybkości biegowej wpłynie w istotny sposób na ocenę tej zdolności motorycznej u dzieci szkolnych. Badania obejmowały pomiar szybkości biegu na 30 m oraz pomiary wysokości i ciężaru dzieci ośmioletnich (72 chłopców i 56 dziewcząt). Oprócz tradycyjnego sposobu obliczania szybkości (długość dystansu na sekundę) zastosowano drugi sposób, pozwalający na uwzględnienie wysokości ciała badanych dzieci. Według tej metody dystans 30 m wyrażono jako wielokrotność wysokości ciała dziecka aktualnie biegnącego (30m/wzrost). Za umowną jednostkę długości tak obliczonego dystansu przyjęto długość ciała. Po obliczeniu szybkości względnej kolejność ustawienia poszczególnych dzieci od najszybszych do najwolniejszych uległa zmianie w porównaniu z podobną klasyfikacją dokonaną dla szybkości bezwzględnej (obliczonej metodą tradycyjną). W przypadku pewnej grupy dzieci (27,8% chłopców i 46,4% dziewcząt) wystąpiła nawet zmiana ich zaszeregowania do odpowiedniej kategorii: szybkich, przeciętnych lub wolnych. Szybkość względna była istotnie ujemnie skorelowana z wysokością i ciężarem ciała zarówno chłopców, jak i dziewcząt. Szybkość bezwzględna natomiast wykazywała słabą dodatnią korelację jedynie z wysokością ciała dziewcząt. Wydaje się, że obliczanie szybkości względnej niweluje różnice w sprawności fizycznej poszczególnych dzieci, wynikające z niejednakowego tempa procesów rozwojowych. Można także postulować, że szybkość ta powinna być obliczana wszędzie tam, gdzie chodzi o określenie indywidualnego poziomu sprawności fizycznej dziecka, pozostającego na określonym etapie rozwoju.

Deskryptory TESE: rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, wychowanie fizyczne, sposób oceny, dziecko
TESE descriptors: physical development, motor development, physical education, evaluation method, child
Publikacje:
  • Howaniec, M., Kronhold, I. i Żaba, L. (1992). Szybkość biegowa a budowa ciała dzieci. Wychowanie Fizyczne i Sport, 3, 27-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"