BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy wartości i wartościowania na materiale przysłów w szkole ponadpodstawowej
Data: [2008]
Badacz: Olga Przybyla
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy roli przysłów w koncepcjach kształcenia językowego na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Analizie poddano 74 podręczniki do gimnazjum i 54 podręczniki do szkoły średniej pod względem wykorzystania materiału paremiologicznego w dyskusji na temat wartości i wartościowania w języku. Materiał badawczy stanowiło 226 przysłów (170 pochodziło z podręczników gimnazjalnych, a 56 z podręczników do szkoły średniej). W kształceniu językowym uobecnia się tendencja do dehabitualizacji znaczeń przysłów. Wykazano również, że niewielka liczba ćwiczeń nie wyczerpywała mnogości sensów i zagadnień aksjologicznych, które można przedstawić na materiale paremiologicznym. Sformułowano postulat wobec autorów podręczników, aby jeszcze bardziej zwrócili uwagę na rolę przysłów w wychowaniu i kształceniu młodzieży. Dużą grupę w analizowanym materiale stanowiły przysłowia wartościujące relacje międzyludzkie (przede wszystkim reprezentowane przez przysłowia opisujące zachowania i sposoby postępowania ludzi, np. Kto sieje wiatr, zbiera burzę; Kto pod kim dołki kopie, sam w nie wpada; Kto zbytkiem błyszczy, ten sam siebie niszczy). Wśród pozostałych wartości znalazły się: obyczajowe, moralne, witalne oraz transcendentne.

Deskryptory TESE: wychowanie moralne, wychowanie społeczne, język, kompetencje społeczne, zachowania, szkoła średnia, gimnazjum, postawa
TESE descriptors: moral education, community studies, language, social competences, behaviour, secondary school, lower secondary, attitude
Publikacje:
  • Przybyla, O. (2007). Problemy wartości i wartościowania na materiale przysłów w szkole ponadpodstawowej. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 19, 152-166.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"