BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy w realizacji kształcenia i wychowania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Data: [1993]
Badacz: Wirginia Loebl
Abstrakt:

Celem badania było przedstawienie istniejących w Gdańsku instytucji oświatowo-wychowawczych, realizujących różne formy wychowania i kształcenia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, oraz ograniczeń i trudności w pełnieniu działalności pedagogicznej na rzecz dzieci z MPD. Przeprowadzono wywiady z pracownikami poszczególnych instytucji oraz analizę dokumentów (kronik, dzienników szkolnych, planów dydaktyczno-wychowawczych itp.). Wyniki badań ujawniły, że realizacja kształcenia integracyjnego, zapoczątkowanego w latach osiemdziesiątych, które odbywało się w ramach grup terapeutycznych dla dzieci z MPD, organizowanych przez Przedszkole nr 77 w Gdańsku oraz w klasach specjalnych dla dzieci z MPD przy Szkole Podstawowej nr 5 w Gdańsku, zgodna była z ówczesnymi przemianami zachodzącymi w podejściu do osób niepełnosprawnych. Istniejące już wcześniej kształcenie zindywidualizowane obejmowało 60% dzieci z MPD na terenie Gdańska, a jego organizacją zajmowały się najbliższe szkoły macierzyste, powszechne i specjalne z rejonu, w którym mieszało dziecko. Ta forma kształcenia cechowała się szeregiem ograniczeń w porównaniu z kształceniem w szkołach, głównie pod względem czasowym oraz zakresu realizowanych przedmiotów. W trakcie badań natrafiono na braki w ewidencji dzieci porażonych, co uniemożliwiało przewidywanie i zabezpieczenie odpowiedniej liczby miejsc oraz odpowiadającego potrzebom poziomu zorganizowania kształcenia i wychowania. Zanotowano również brak instytucji kształcenia zawodowego dla młodzieży niepełnosprawnej ruchowo w województwie gdańskim i województwach ościennych.

Deskryptory TESE: zdrowie, placówka przedszkolna, szkoła średnia, kształcenie integracyjne, kształcenie specjalne, integracja studentów, upośledzenie
TESE descriptors: health, pre-primary institution, secondary school, inclusive education, special needs education, student integration, disability
Publikacje:
  • Loebl, W. (1993). Problemy w realizacji kształcenia i wychowania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Kultura i Edukacja, 1, 81-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"