BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Struktura kluczowych pojęć rynku pracy u młodzieży wchodzącej na ten rynek
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Bohdan Rożnowski
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą absolwenci szkół wyższych będą posiadać inaczej zorganizowane struktury reprezentacji poznawczych dotyczących rynku pracy niż absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, to znaczy struktury te będą bardziej zróżnicowane i lepiej zintegrowane u młodzieży po szkole wyższej. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – pierwszy pomiar miał miejsce w 2005 roku, drugi zaś w 2006 roku. Zastosowano metodę ankiety audytoryjnej, którą objęto w sumie 2803 osoby, w tym 2756 kobiet i 2555 mężczyzn (143 – brak danych). 26,79% próby było absolwentami techników, 21,74% – liceów profilowanych, 21,47% – liceów ogólnokształcących, 10,64% – studiów licencjackich, 8,89% – zasadniczych szkół zawodowych, 6,6% – studiów magisterskich, 3,88% – studium pomaturalnego. Dane zebrane wśród uczniów uzupełniono danymi uzyskanymi od osób znajdujących się już na rynku pracy; potraktowano je jako punkt odniesienia w analizach PINDIS. Absolwenci poszczególnych typów szkół różnili się pod względem struktury posiadanych reprezentacji poznawczych dotyczących rynku pracy. Ogólnie rzecz biorąc, badani posiadali słabo rozwinięte struktury reprezentacji, które przyjmowały postać jednowymiarową (zatrudnialność, sposoby poszukiwania pracy) lub ewentualnie dwuwymiarową (praca). Na wszystkich wymienionych wymiarach młodzież bliższa wejściu na rynek pracy charakteryzowała się bardziej uporządkowaną strukturą reprezentacji poznawczych. Młodzież studiująca i posiadająca wykształcenie ogólne posiadała bardziej uporządkowane struktury w zakresie zatrudnialności, zjawisko to nie wystąpiło jednak w przypadku sposobów poszukiwania pracy. To z kolei sugerowało wpływ poziomu wykształcenia na operowanie pojęciami bardziej abstrakcyjnymi, a tym samym też na poziom złożoności postrzegania rynku pracy.

Deskryptory TESE: młodzież, rynek pracy, rozwój poznawczy, warunki pracy, praca, postawa
TESE descriptors: youth, labour market, cognitive development, working conditions, labour, attitude
Publikacje:
  • Rożnowski, B. (2010). Struktura kluczowych pojęć rynku pracy u młodzieży wchodzącej na ten rynek. Czasopismo Psychologiczne, 1, 129-144.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"