Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą absolwenci szkół wyższych będą posiadać inaczej zorganizowane struktury reprezentacji poznawczych dotyczących rynku pracy niż absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, to znaczy struktury te będą bardziej zróżnicowane i lepiej zintegrowane u młodzieży po szkole wyższej. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – pierwszy pomiar miał miejsce w 2005 roku, drugi zaś w 2006 roku. Zastosowano metodę ankiety audytoryjnej, którą objęto w sumie 2803 osoby, w tym 2756 kobiet i 2555 mężczyzn (143 – brak danych). 26,79% próby było absolwentami techników, 21,74% – liceów profilowanych, 21,47% – liceów ogólnokształcących, 10,64% – studiów licencjackich, 8,89% – zasadniczych szkół zawodowych, 6,6% – studiów magisterskich, 3,88% – studium pomaturalnego. Dane zebrane wśród uczniów uzupełniono danymi uzyskanymi od osób znajdujących się już na rynku pracy; potraktowano je jako punkt odniesienia w analizach PINDIS. Absolwenci poszczególnych typów szkół różnili się pod względem struktury posiadanych reprezentacji poznawczych dotyczących rynku pracy. Ogólnie rzecz biorąc, badani posiadali słabo rozwinięte struktury reprezentacji, które przyjmowały postać jednowymiarową (zatrudnialność, sposoby poszukiwania pracy) lub ewentualnie dwuwymiarową (praca). Na wszystkich wymienionych wymiarach młodzież bliższa wejściu na rynek pracy charakteryzowała się bardziej uporządkowaną strukturą reprezentacji poznawczych. Młodzież studiująca i posiadająca wykształcenie ogólne posiadała bardziej uporządkowane struktury w zakresie zatrudnialności, zjawisko to nie wystąpiło jednak w przypadku sposobów poszukiwania pracy. To z kolei sugerowało wpływ poziomu wykształcenia na operowanie pojęciami bardziej abstrakcyjnymi, a tym samym też na poziom złożoności postrzegania rynku pracy. |