BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Struktura motywacji do nauki języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej o specyficznych trudnościach w nauce
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Lucyna Bobkowicz-Lewartowska, Magdalena Giers, Katarzyna Gołębiewska
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono naukę języka angielskiego wśród uczniów trzecich klas gimnazjalnych. Wszyscy badani mieli stwierdzoną dysleksję. Sformułowano następujące pytanie badawcze: Jakimi komponentami motywacji zewnętrznej i wewnętrznej kierują się uczniowie dyslektyczni w nauce języka angielskiego w porównaniu z grupą kontrolną? W badaniu wzięło udział 30 uczniów, w tym 15 dziewcząt i 15 chłopców, uczęszczających do Gimnazjum nr 13 w Gdańsku-Brzeźnie i Gimnazjum nr 18 w Gdańsku-Zaspie. Grupę kontrolną dobrano proporcjonalnie do grupy badawczej. W obu grupach uczniowie kierowali się następującymi komponentami motywacji zewnętrznej: oceną szkolną, certyfikatem FCE, wymaganiami rodziców, osobą nauczyciela, lękiem przed drugorocznością, metodami stosowanymi przez nauczyciela oraz atmosferą podczas lekcji języka angielskiego. Z kolei do motywów wewnętrznych respondenci zaliczyli: przydatność języka angielskiego w uzyskaniu pracy, pragnienie wyjazdu za granicę, potrzebę rozwoju, przyjemność płynącą z nauki czegoś nowego i in. Osoby z obu badanych grup byli świadomi znaczenia ich osiągnięć szkolnych i ich wpływu na przyszłe decyzje. Mimo to wyniki badania wykazały znaczną dysproporcję między ocenami respondentów z obu badanych grup. Stwierdzono większą potrzebę zdobywania wiedzy wśród młodzieży z dysleksją. Z kolei obie grupy prezentowały różny poziom ambicji – większą ambicją charakteryzowały się osoby bez dysleksji. Dla młodzieży z dysleksją i bez dysleksją równie ważna była osoba samego nauczyciela języka angielskiego.

Deskryptory TESE: angielski, gimnazjum, motywacja, uczeń, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: English, lower secondary, motivation, pupil, special educational needs
Publikacje:
  • Bobkowicz-Lewartowska, L., Giers, M. i Gołębiewska, K. (2013). Struktura motywacji do nauki języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej o specyficznych trudnościach w nauce. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3, 94-115.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"