Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii młodzieży na temat zajęć z wychowania do życia w rodzinie (w tym: oceny treści zajęć, sposobu ich realizacji, rozpoznania źródeł, z których uczniowie czerpią wiedzę związaną z życiem seksualnym, oraz oceny relacji między uczniem a nauczycielem). Próbę badawczą stanowiło 1100 gimnazjalistów z 16 krakowskich szkół. Finalnie analizę oparto na wynikach uzyskanych w czterech gimnazjach dobranych nielosowo (placówkach, których dyrektorzy nie mieli przeciwwskazań do przeprowadzenia badania). Tematem cieszącym się największym zainteresowaniem ankietowanych była seksualność człowieka (z wartością średnią 0,47); w dalszej kolejności wskazywano zagadnienia: chłopiec, dziewczyna, zakochanie (0,45), inicjacja seksualna (0,44), antykoncepcja (0,42), dojrzewanie i problemy tego okresu (0,35), płodność mężczyzny i kobiety (0,24), choroby przenoszone drogą płciową i HIV/AIDS (0,23), pornografia (0,20), ciąża i poród (0,19), ochrona przed przemocą seksualną (0,19), aborcja (0,14), metody naturalnego planowania rodziny (0,13), komunikacja w rodzinie (dialog) (0,12) oraz rozwój dziecka przed narodzeniem (0,05). Najczęściej deklarowanym przez respondentów źródłem wiedzy o życiu seksualnym są koledzy/koleżanki (64%), następnie zajęcia szkolne (52%), strony internetowe (49%), telewizja i filmy (41%), czasopisma (29%), rodzice (28%), książki (21%) oraz rodzeństwo (11%). Na pytanie o najbardziej odpowiedni moment inicjacji seksualnej 36% uczniów zaznaczyło odpowiedź kiedy ma się już na to ochotę, 33% – kiedy chodzi się z kimś od dłuższego czasu, 22% – kiedy myśli się poważnie o małżeństwie, 17% – kiedy już weźmie się ślub, a 7% – w innej sytuacji. Zdaniem 67% badanych wiedza z zajęć przyda im się w życiu; odpowiedź trudno powiedzieć wybrało 18% uczniów, negatywnych odpowiedzi udzieliło 15% respondentów. Natomiast o sposobie prowadzenia zajęć pozytywnie wypowiedziała się ponad połowa młodzieży (61%), odsetek osób niezdecydowanych i niezadowolonych wynosił po 20%. |