BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie o wychowaniu do życia w rodzinie
Instytucja:
Data: kwiecień 2012
Badacz: Szymon Czarnik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii młodzieży na temat zajęć z wychowania do życia w rodzinie (w tym: oceny treści zajęć, sposobu ich realizacji, rozpoznania źródeł, z których uczniowie czerpią wiedzę związaną z życiem seksualnym, oraz oceny relacji między uczniem a nauczycielem). Próbę badawczą stanowiło 1100 gimnazjalistów z 16 krakowskich szkół. Finalnie analizę oparto na wynikach uzyskanych w czterech gimnazjach dobranych nielosowo (placówkach, których dyrektorzy nie mieli przeciwwskazań do przeprowadzenia badania). Tematem cieszącym się największym zainteresowaniem ankietowanych była seksualność człowieka (z wartością średnią 0,47); w dalszej kolejności wskazywano zagadnienia: chłopiec, dziewczyna, zakochanie (0,45), inicjacja seksualna (0,44), antykoncepcja (0,42), dojrzewanie i problemy tego okresu (0,35), płodność mężczyzny i kobiety (0,24), choroby przenoszone drogą płciową i HIV/AIDS (0,23), pornografia (0,20), ciąża i poród (0,19), ochrona przed przemocą seksualną (0,19), aborcja (0,14), metody naturalnego planowania rodziny (0,13), komunikacja w rodzinie (dialog) (0,12) oraz rozwój dziecka przed narodzeniem (0,05). Najczęściej deklarowanym przez respondentów źródłem wiedzy o życiu seksualnym są koledzy/koleżanki (64%), następnie zajęcia szkolne (52%), strony internetowe (49%), telewizja i filmy (41%), czasopisma (29%), rodzice (28%), książki (21%) oraz rodzeństwo (11%). Na pytanie o najbardziej odpowiedni moment inicjacji seksualnej 36% uczniów zaznaczyło odpowiedź kiedy ma się już na to ochotę, 33% – kiedy chodzi się z kimś od dłuższego czasu, 22% – kiedy myśli się poważnie o małżeństwie, 17% – kiedy już weźmie się ślub, a 7% – w innej sytuacji. Zdaniem 67% badanych wiedza z zajęć przyda im się w życiu; odpowiedź trudno powiedzieć wybrało 18% uczniów, negatywnych odpowiedzi udzieliło 15% respondentów. Natomiast o sposobie prowadzenia zajęć pozytywnie wypowiedziała się ponad połowa młodzieży (61%), odsetek osób niezdecydowanych i niezadowolonych wynosił po 20%.

Deskryptory TESE: wychowanie seksualne, ocenianie, uczeń, gimnazjum, postawa, rodzina
TESE descriptors: sex education, marking, pupil, lower secondary, attitude, family
Publikacje:
  • Czarnik, S. (2012). Uczniowie o wychowaniu do życia w rodzinie. Wyniki badania w krakowskich gimnazjach. Wychowawca, 9, 25-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"