BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy szkoła wspiera rozwój kompetencji uczniów zdolnych?
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Janina Uszyńska-Jarmoc
Abstrakt:

Sformułowano dwa problemy badawcze: Jakie zmiany w poziomie wybranych kompetencji poznawczych i społecznych oraz w poziomie samooceny tych kompetencji zachodzą u dzieci w młodszym wieku szkolnym? Jaki jest zakres, tempo i dynamika zmian w zakresie poziomu wybranych kompetencji poznawczych i społecznych dziecka, a także w zakresie samooceny? Badania miały charakter podłużny – przeprowadzono je cztery razy w półrocznych odstępach. W pierwszym etapie badania wzięło udział 134 uczniów klas pierwszych. Po wszystkich etapach badania do analizy zakwalifikowano dane 127 uczniów. Wykorzystano Test Kółek do określenia poziomu myślenia twórczego, Test TCT-DP Urbana i Jellena do charakterystyki uzdolnień twórczych. W badaniu zastosowano również test DMI-2KM do zdiagnozowania możliwości intelektualnych dziecka. Posłużono się także Kwestionariuszem zachowania się dziecka w przedszkolu i szkole oraz Kwestionariuszem Samoocen Szczegółowych. Okazało się, że w edukacji najbardziej korzystają uczniowie, którzy osiągnęli w pierwszym etapie badania niskie wyniki. Poziom myślenia twórczego u tych uczniów zwiększał się w toku edukacji. Z kolei uczniowie, którzy prezentowali wysoki poziom myślenia twórczego na początku kształcenia, obniżyli go w ciągu trzech lat. Podobna tendencja wystąpiła w przypadku uzdolnień twórczych – rozwijanych przez uczniów o niskich wynikach wstępnych, a obniżanych przez uczniów o wynikach wysokich w pierwszej klasie szkoły podstawowej. W klasie trzeciej różnice między obiema grupami w zakresie uzdolnień twórczych nie miały charakteru istotnego statystycznie. Ponadto okazało się, że pierwszy rok edukacji działa niekorzystnie na samoocenę tych dzieci, które na progu szkoły wykazywały wysokie poczucie własnej wartości.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, samoocena, rozwój dziecka, postępy w nauce, kompetencje
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, self-evaluation, child development, study progress, competence
Publikacje:
  • Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Czy szkoła wspiera rozwój kompetencji uczniów zdolnych? W: M. Wróblewska (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych (s. 42-53). Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"