BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Absolwenci szkolnictwa zawodowego w Lublinie i Chełmie wobec sytuacji na rynku pracy
Projekt badawczy:
  • Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy
Instytucja:
Data: kwiecień 2010 – maj 2011
Badacz: Urszula Kłosiewicz-Górecka, Lidia Kuczewska, Edward Maleszyk, Robert Nowacki, Sławomir Tajer
Abstrakt:

Raport oparty jest na trzech badaniach przeprowadzonych w ramach projektu Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy. Dwa badania typu desk research dotyczyły sytuacji na rynku pracy w Lublinie i Chełmie (ze szczególnym uwzględnieniem zawodów deficytowych i nadwyżkowych) oraz sytuacji lokalnych rynków edukacyjnych (szkoły kształcące techników i wyspecjalizowanych pracowników fizycznych). Trzecie z badań przeprowadzono wśród pracodawców funkcjonujących na lubelskim i chełmskim rynku pracy. Badanych pytano o bieżącą sytuację i przewidywane zmiany w zakresie wielkości i struktury miejsc pracy, przygotowanie zawodowe absolwentów zasadniczych szkół zawodowych i techników oraz oczekiwania wobec pracowników. Posłużono się wywiadem kwestionariuszowym. W próbie znalazło się 329 respondentów. 56,8% prowadziło działalność usługową, 29,5% – handlową i handlowo-usługową, a 13,7% – produkcyjną i produkcyjno-handlową. 63,8% pracodawców pochodziło z Lublina, a 36,2% z Chełma Lubelskiego. 24,8% respondentów uznało znajomość nowych technologii przez absolwentów szkół zawodowych za bardzo wysoką. 26,7% badanych uważało, że motywacja absolwentów do pracy jest raczej niska, a 10,7% – że jest bardzo niska. Ponad 70% pracodawców określiło wiedzę teoretyczną absolwentów jako bardzo wysoką i wysoką. 73% badanych oczekiwało od absolwentów szkół zawodowych zmotywowania do pracy, 44,5% – wiedzy uniwersalnej i umiejętności pozwalających szybko dostosowywać się do ich wymagań, 44,5% – dobrze wykształconych specjalistów. Prawie wszyscy badani cenili u pracowników elastyczność (95,5% wskazań), a ponad połowa – chęć dokształcania się (63,6%).

Deskryptory TESE: rynek pracy, szkoła średnia o profilu zawodowym, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, bezrobocie, praca, praca fizyczna, pracodawca
TESE descriptors: labour market, vocational school, employability, unemployment, labour, manual work, employer
Publikacje:
  • Kłosiewicz-Górecka, U. (red.). (2010). Absolwenci szkolnictwa zawodowego w Lublinie i Chełmie wobec sytuacji na rynku pracy. Raport z badania desk research oraz pracodawców. Pobrane z http://ibrkk.pl/id/107/Nowy_wizerunek_szk%C3%B3%C5%82_zawodowych_w_Lublinie_i_Che%C5%82mie
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Halina Sobocka-Szczapa 4
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"