BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skuteczność warsztatu antystresowego dla nauczycieli
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Teresa Zubrzycka-Maciąg
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja efektywności warsztatu antystresowego dla pedagogów. Program zajęć obejmował m.in. niwelowanie stresu nauczycielskiego oraz doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, a także kształtowanie zasobów osobistych w zakresie poczucia koherencji, samooceny i asertywności. Wśród technik stosowanych podczas warsztatów znalazły się techniki wykorzystywane w terapii poznawczej, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz terapii behawioralnej. Próbę badawczą stanowiły 72 uczestniczki warsztatów (w tym 46 pracowało w szkołach podstawowych, a 26 – gimnazjach) – 35 osób miało od 31 do 45 lat, 19 – do 31 lat, 18 – więcej niż 45 lat. Staż pracy 36,1% badanych wynosił od 16 do 25 lat, 26,4% – do pięciu lat, 20,8% – od sześciu do 15 lat, a 16,7% – powyżej 25 lat. Niemal połowa respondentek była nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej (47,2%), 36,1% stanowiły nauczycielki przedmiotów humanistycznych, a 11,1% nauczycielki przedmiotów ścisłych lub artystycznych (5,6%). Oceny skuteczności dokonano w wyniku analizy porównawczej wartości wyników średnich uzyskanych przez uczestniczki zajęć przed rozpoczęciem warsztatu oraz po jego zakończeniu. Po zakończeniu warsztatu wzrosła u badanych nauczycielek tendencja do przejawiania w sytuacji stresowej stylu skoncentrowanego na zadaniu oraz dwóch stylów unikowych, polegających na angażowaniu się w czynności zastępcze i na poszukiwaniu kontaktów towarzyskich. Nastąpiło obniżenie tendencji do koncentrowania się na emocjach w momencie doznawania stresu. W badaniach końcowych znacząco spadł poziom stresu nie tylko we wszystkich jego aspektach, lecz także w wyniku ogólnym. Jednocześnie zaobserwowano istotny wzrost poziomu zasobów osobistych – samooceny, asertywności i poczucia koherencji.

Deskryptory TESE: kwalifikacje zawodowe, kompetencje, nauczyciel, postawa, zachowania społeczne, warunki pracy
TESE descriptors: vocational qualification, competence, teacher, attitude, social behaviour, working conditions
Publikacje:
  • Zubrzycka-Maciąg, T. (2013). Skuteczność warsztatu antystresowego dla nauczycieli. Studia z Teorii Wychowania, 1, 80-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"