Tytuł badania: |
Skutki przyjęcia niedozwolonej pomocy edukacyjnej dla oceny własnej osoby jej biorcy: czy niedozwolona pomoc może szkodzić uczniowi, czy być dla niego korzystna? |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Kinga Lachowicz-Tabaczek, Justyna Śniecińska |
Abstrakt: |
Celem badania o charakterze eksperymentu była weryfikacja reakcji na niedozwoloną pomoc dostarczaną przez rówieśnika. Do badania włączono 143 studentów studiów zaocznych z kierunków ekonomicznych (55 mężczyzn, 88 kobiet). Wszystkich badanych podzielono na 25-35-osobowe grupy. Zadanie badanych studentów polegało na wyobrażeniu sobie kartkówki z fizyki, która nie była uprzednio zapowiadana. Otrzymane wyniki poddano serii jednoczynnikowych analiz wariancji ANOVA. Okazało się, że ci, którzy wyobrażali sobie niedozwoloną pomoc kolegi, ocenili niżej swoje sprawności niż ci, którzy wyobrazili dozwoloną pomoc nauczyciela. Podobną zależność zanotowano w aspekcie bycia moralnym. Dowiedziono, że rodzaj wyobrażeń miał wpływ na ocenę atrakcyjności kolegi, który tę pomoc oferował. W badaniu nie wykazano zależności pomiędzy oceną własnej atrakcyjności interpersonalnej a tym, kto udzielał faktycznej pomocy. |
Autorskie słowa kluczowe: |
samoocena, obraz siebie, niedozwolona pomoc |
Author's Keywords: |
self-evaluation, self-perception, unlawful educational help |
Deskryptory TESE: |
edukacja, uczeń, samoocena, szkoła, student |
TESE descriptors: |
education, pupil, self-evaluation, school, student |
Publikacje: |
- Śniecińska, J. i Lachowicz-Tabaczek, K. (2014). Skutki przyjęcia niedozwolonej pomocy edukacyjnej dla oceny własnej osoby jej biorcy: czy niedozwolona pomoc może szkodzić uczniowi, czy być dla niego korzystna? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 67(3), 101-110.
|