BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Agresja seksualna w szkole
Data: styczeń 2007
Badacz: Marek Babik
Abstrakt:

Celem badania była analiza opinii na temat zachowań seksualnych, do których dochodzi na terenie szkoły. Badaniu poddano dwie grupy osób: nauczycieli pracujących w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz studentów pierwszego roku dwóch krakowskich wyższych uczelni. Próbę badawczą łącznie stanowiło 129 pedagogów oraz 101 studentów. Weryfikacji poddano założenie, że liczba zaobserwowanych przez nauczycieli zachowań seksualnych będzie znacząco różnić się od liczby zachowań widzianych przez uczniów. Według 67% pedagogów aktywność, która domaga się zaakceptowania w szkole, to trzymanie się za ręce przez uczniowskie pary. Znacząca większość pedagogów była przeciwna 19 z 24 postępowaniom seksualnym na terenie szkoły. Za najbardziej rażące uznano noszenie zbyt wyzywającego seksualnie stroju (nauczyciele – 98,4%, studenci – 76,2%), w dalszej kolejności namiętne całowanie się (N – 98,4%, S – 65,3%), przynoszenie do szkoły materiałów (czasopism) erotycznych, pornograficznych (N – 97,6%, S – 93,0%), udział uczniów w przedsięwzięciach erotycznych, takich jak pozowanie do erotycznych czasopism, nagrywanie pornografii, uczęszczanie do lokali o charakterze erotycznym (N – 97,6%, S – 88,1%), składanie propozycji erotycznych nauczycielom (N – 97,6%, S – 94,0%), używanie wulgaryzmów o treści seksualnej (N – 96,8%, S – 82,1%) oraz imitowanie (udawanie) odbywania stosunku seksualnego lub innych zachowań seksualnych (N – 96,8%, S – 92,0%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano ponadto, że średnia agresywność pomiędzy uczniami była większa niż w relacji między nauczycielem a uczniem (31,9% oraz 37,1%), w związku z czym sformułowano wniosek o większym dyskomforcie odczuwanym w następstwie obserwowanych zachowań przez uczniów niż nauczycieli.

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, postawa, kompetencje społeczne, uczeń, przemoc, przemoc szkolna, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, attitude, social competences, pupil, violence, bullying, teacher-student relation
Publikacje:
  • Babik, M. (2007). Agresja seksualna w szkole. Wychowawca, 9, 12-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"