Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Jaki jest poziom i dominujące formy agresywności wśród młodzieży licealnej (agresja bezpośrednia, pośrednia, werbalna, opozycyjność, drażliwość)? W jaki sposób zmienne społeczno-demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie rodziców, miejsce zamieszkania, religijność) wyznaczają agresywność i jej formy ujawniające się w relacjach interpretacyjnych? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (m.in. Kwestionariuszem Agresywności Młodzieży „Reaktywność Emocjonalna”). Próbę badawczą stanowiło 151 uczniów (w tym 96 dziewcząt i 55 chłopców), uczęszczających do wszystkich klas liceów ogólnokształcących w województwie śląskim. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 15-18 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowana młodzież w największym stopniu ujawniała agresję fizyczną, która mogła być wynikiem podwyższonej drażliwości emocjonalnej. Wykazano również, że ogólny poziom agresywności determinowany był jedynie zmienną płci. Druga zmienna rozwojowa – wiek – okazała się nie mieć znaczenia dla poziomu agresywności ogólnej. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić, że w największym stopniu z agresywnością deklarowaną korelowały religijność (badani silnie związani z religią okazali się mniej agresywni) oraz miejsce zamieszkania respondentów (reakcje agresywne wzrastały wraz z liczebnością zaludnienia). |