BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Agresja w młodym pokoleniu – teoretyczne i empiryczne egzemplifikacje
Data: [2011]
Badacz: Ewa Wysocka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Jaki jest poziom i dominujące formy agresywności wśród młodzieży licealnej (agresja bezpośrednia, pośrednia, werbalna, opozycyjność, drażliwość)? W jaki sposób zmienne społeczno-demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie rodziców, miejsce zamieszkania, religijność) wyznaczają agresywność i jej formy ujawniające się w relacjach interpretacyjnych? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (m.in. Kwestionariuszem Agresywności Młodzieży „Reaktywność Emocjonalna”). Próbę badawczą stanowiło 151 uczniów (w tym 96 dziewcząt i 55 chłopców), uczęszczających do wszystkich klas liceów ogólnokształcących w województwie śląskim. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 15-18 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ankietowana młodzież w największym stopniu ujawniała agresję fizyczną, która mogła być wynikiem podwyższonej drażliwości emocjonalnej. Wykazano również, że ogólny poziom agresywności determinowany był jedynie zmienną płci. Druga zmienna rozwojowa – wiek – okazała się nie mieć znaczenia dla poziomu agresywności ogólnej. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić, że w największym stopniu z agresywnością deklarowaną korelowały religijność (badani silnie związani z religią okazali się mniej agresywni) oraz miejsce zamieszkania respondentów (reakcje agresywne wzrastały wraz z liczebnością zaludnienia).

Autorskie słowa kluczowe: agresja, wymiary agresji, uwarunkowania agresji
Author's Keywords: dimensions of aggression, conditioning and determinants of aggressiveness
Deskryptory TESE: uczeń, zachowania, zachowania społeczne, postawa, relacje interpersonalne, płeć, miejsce zamieszkania, rodzina, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: pupil, behaviour, social behaviour, attitude, interpersonal relations, gender, place of residence, family, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Wysocka, E. (2013). Agresja w młodym pokoleniu – teoretyczne i empiryczne egzemplifikacje. Pedagogika Społeczna, 2, 115-136.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"