BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoły publiczne i niepubliczne. Porównanie środowisk edukacyjnych
Data: [2003]
Badacz: Elżbieta Putkiewicz, Anna Wiłkomirska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy szkoły niepubliczne spełniły cele zakładane przez ich twórców? Czy ich praktyka edukacyjna stanowi konkurencyjną alternatywę dla publicznego systemu oświaty? Badaniem objęto szkoły podstawowe, gimnazja oraz licea ogólnokształcące, zlokalizowane w województwach mazowieckim oraz małopolskim. Ogółem analizie poddano sytuację 36 szkół, spośród których 17 było samodzielnych, a 19 łączonych; liczba uczniów mieściła się w zakresie od 16 do 829 osób. W wyniku przeprowadzonych analiz stwierdzono głębokie różnice w kosztach utrzymania badanych placówek. Okazało się, że najniższy koszt utrzymania ucznia w szkole niepublicznej był czterokrotnie niższy niż koszt najwyższy. Zgodnie z otrzymanymi odpowiedziami dyrektorów wydatki w jednej placówce były o 80% wyższe niż w innej. Wykazano ponadto, że w blisko połowie szkół działała instytucja rzecznika praw ucznia. Ponadto ujawniono, że tylko w ośmiu placówkach przygotowano programy profilaktyczne szkół, programami rozwoju szkoły dysponowało 25 szkół, statutami – 31, a programami wychowawczymi – 33. W 12 szkołach projekty były przygotowywane przez zespoły nauczycielskie i omawiane ze społecznymi organami szkoły; najmniej uspołecznioną procedurę (bez konsultacji z rodzicami i uczniami) odnotowano w pięciu szkołach (w tym czterech publicznych). Dodatkowo wykazano, że najczęściej spotykanym problemem wychowawczym w badanych szkołach był brak motywacji do nauki, w dalszej kolejności agresywne zachowania uczniów oraz palenie papierosów. Zaobserwowano istotne różnice między środowiskami szkół publicznych i niepublicznych (zgodnie z uzyskanymi wskaźnikami zagrożenie problemami wychowawczymi było o wiele poważniejsze w szkołach publicznych). Na podstawie wywiadów przeprowadzonych z nauczycielami wykazano, że cele nauczania języka polskiego oraz matematyki w obu typach szkół były podobne. Odnotowano natomiast znacznie większą liczbę przeszkód w realizowaniu zamierzonych celów sygnalizowanych przez szkoły publiczne (m.in. bieda środowisk, z których pochodzą uczniowie, czy niedoinwestowanie placówki). Okazało się również, że uczniowie ze szkół niepublicznych mają statystycznie wyższe oceny z języka polskiego i matematyki od ocen uczniów szkół publicznych; zgodnie z przeprowadzoną analizą oceny były także mniej zróżnicowane w szkołach niepublicznych niż w publicznych; odnotowano również brak zależności ocen z języka polskiego od poziomu SES-u rodziny pochodzenia uczniów.

Deskryptory TESE: szkoła niepubliczna, szkoła powszechna, szkoła, środowisko społeczno-kulturowe, ocenianie, efekt uczenia się, placówka edukacyjna, postępy w nauce
TESE descriptors: private school, comprehensive school, school, socio-cultural environment, marking, learning outcome, educational institution, study progress
Publikacje:
  • Putkiewicz, E. i Wiłkomirska, A. (2004). Szkoły publiczne i niepubliczne. Porównanie środowisk edukacyjnych. Warszawa: ISP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"