BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież i zadania dorosłego życia
Data: [2008]
Badacz: Krzysztof Koseła
Abstrakt:

Analizę danych przeprowadzono w celu diagnozy sytuacji młodzieży w zakresie obywatelskiej partycypacji oraz integracji z dorosłym społeczeństwem. Analizie poddano materiał badawczy uzyskany m.in. w badaniach CBOS-u z serii Młodzież, badaniu zrealizowanym na zlecenie Komisji Europejskiej z serii Eurobarometr, sondażu Youth Survey, badaniu European Social Survey oraz International Civic and Citizenship Education Study. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że obraz młodzieży z początku pierwszej dekady XXI wieku przedstawiał ją jako bierną i niespokojną. Zaobserwowano wycofanie się ze sfery publicznej, a także tendencję do podejmowania działań bezpośrednich (zgodnie z analizowanymi danymi w Polsce na przeciętnym europejskim poziomie). Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej wśród młodzieży odnotowano zmniejszenie się niepewności związanej z przyszłością. Ponadto stwierdzono, że zróżnicowanie odpowiedzi na pytanie o pracę, uzyskiwanie samodzielności i sferę publiczną było uwarunkowane przynależnością do różnych społeczeństw Europy (a nie płcią czy ukończonym etapem edukacji). Odnotowano, że młodzi Polacy charakteryzowali się determinacją w staraniach o status osoby dorosłej (o czym miała świadczyć gotowość do podejmowania samodzielnej działalności gospodarczej czy praca w szarej strefie gospodarki). Okazało się również, że więcej dystansu wobec sfery publicznej przejawiają te segmenty młodej zbiorowości, w których formalny etap edukacji zakończył się wcześniej.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, zachowania, wychowanie obywatelskie, zachowania społeczne, uczestnictwo obywatelskie, środowisko społeczno-kulturowe, pochodzenie społeczne
TESE descriptors: youth, attitude, behaviour, civics, social behaviour, citizen participation, socio-cultural environment, social background
Publikacje:
  • Koseła, K. (2009). Młodzież i zadania dorosłego życia. W: E. Siellawa-Kolbowska (red.), Europejski wymiar edukacji (s. 63-109). Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"