BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gimnazjum wobec nierówności oświatowych
Data: [2002]
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Autor artykułu analizuje wpływ utworzenia gimnazjów na zmniejszenie nierówności oświatowych. Po opublikowaniu wyników pierwszego egzaminu gimnazjalnego (CKE, 2002) twierdzono, że istnieje związek między najniższymi wynikami szkolnymi a zamieszkiwaniem obszarów wiejskich, słabiej rozwiniętych gospodarczo, ubogich i ogarniętych bezrobociem (Kwieciński, 2002; Nowakowska, 2002). Autor wątpi jednak w ten związek, bowiem najsłabsze wyniki uzyskali uczniowie z trójkąta północno-wschodniego (Suwałki – Zielona Góra), a najbiedniejszy obszar Polski to byłe Królestwo Polskie i Galicja (południowy wschód). Co więcej, w części humanistycznej różnice między wynikami uczniów z miast i ze wsi różniły się jedynie o 0,3 odchylenia standardowego, czyli blisko 43% uczniów ze wsi zdobyło więcej punktów niż przeciętny uczeń z miasta, a blisko 33% gimnazjalistów z miasta zdobyło mniej punktów niż przeciętny uczeń szkoły wiejskiej. Krytycy reformy wskazywali, że gimnazjum pogłębia dziedziczenie przez dzieci statusu społecznego rodziców, choć nie istnieją dane, które mogłyby to potwierdzić (komisje egzaminacyjne nie zbierają informacji o pochodzeniu społecznym uczniów). Nie potwierdziło się także przekonanie, że uczniowie będą kończyć naukę na gimnazjum i zmniejszą się ich aspiracje oświatowe. Okazało się, że w 2000 roku do żadnej szkoły nie poszło 2,7% absolwentów klas ósmych, a w 2002% – 1,1% absolwentów gimnazjum. Autor wskazuje, że nierówności społeczne mogą powstawać powoli i ujawnią się dopiero po kilku latach od reformy. Możliwe też, że nie zebrano danych, które potwierdziłyby wpływ reformy na pogłębienie się nierówności społecznych.

Deskryptory TESE: nierówność społeczna, nierówności regionalne, ubóstwo, egzamin, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niekorzystne położenie
TESE descriptors: social inequality, regional inequality, poverty, examination, learning outcome, re-assessment, disadvantaged background
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2003). Gimnazjum wobec nierówności oświatowych. Nowa Szkoła, 21. Pobrane z http://www.konarzewski.neostrada.pl/Nierownosci.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"