BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęki i obawy studentów związane z perspektywą dorosłego życia
Data: [2009]
Badacz: Małgorzata Wasilewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy przyczyn oraz poziomu lęków i obaw młodzieży akademickiej uczącej się na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Sformułowano następujące pytania badawcze: Czego studenci boją się obecnie? Jakie obawy związane są z perspektywą dorosłego życia? W jakim stopniu opanowali kompetencje niezbędne do samodzielnego funkcjonowania i komu je zawdzięczają? Próbę badawczą stanowiło 108 studentów pedagogiki w wieku od 18 do 21 lat z Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego (27 osób specjalizowało się w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z terapią pedagogiczną, 54 – w pedagogice opiekuńczej, resocjalizacji i profilaktyce społecznej, a 27 – pedagogice opiekuńczej; 65 osób pochodziło ze wsi, 27 z małych miast, a 16 z dużego miasta). Badanych poproszono o wypełnienie ankiety składającej się z 20 prawdopodobnych przyczyn lęku (spośród 20 należało wybrać pięć i umiejscowić je na pięciostopniowej skali). Zadaniem respondentów było także uzupełnienie zdań: Kiedy myślę o przyszłości, to najbardziej boję się… oraz Jesteśmy pokoleniem… W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono tezę, że pochodzenie środowiskowe nie wpływa na istotne zróżnicowanie młodzieży w zakresie odczuwanych lęków i obaw. Spośród niepokojących zjawisk ankietowani najczęściej wskazywali alienację społeczną, bezrobocie absolwentów oraz zagrożenia biedą i bezradnością. Najważniejszą wartością (ukrytą za obawami) okazało się zdrowie. Ponadto respondenci scharakteryzowali siebie jako „pokolenie multimedialne”, co wiązało się z określeniem roli internetu w ich życiu (wykorzystywanego nie tylko do poszukiwania wiedzy i informacji, lecz także do zawierania znajomości, rozmawiania czy kupowania i sprzedawania). Dodatkowo odnotowano, że rodzice i nauczyciele przestali budzić respekt wśród badanych.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania społeczne, zachowania, student, życie studenckie
TESE descriptors: attitude, social behaviour, behaviour, student, student life
Publikacje:
  • Wasilewska, M. (2010). Lęki i obawy studentów związane z perspektywą dorosłego życia. Edukacja, 4, 54-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"