BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ sytuacji materialnej rodziców na osiągnięcia szkolne na przykładzie świetlicy środowiskowej w Częstochowie
Data: październik 2007 – wrzesień 2008
Badacz: Sylwia Domagalska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są szanse edukacyjne dzieci pochodzących z patologicznych rodzin, mieszkających w starej, zdegradowanej robotniczej dzielnicy przemysłowej? Jaka jest rola i znaczenie świetlicy środowiskowej w udzielaniu pomocy dzieciom zaniedbywanym? Do zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad swobodny oraz kwestionariusz wywiadu. Badaniem objęto 30 dzieci z grupy wiekowej 13-16 lat, 20 dzieci z grupy 11-12 lat, wychowawców, kierownika świetlicy oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej i Gimnazjum na ul. Bór (ogółem 10 osób), a także osoby zamieszkałe na ul. Bardowskiego. Zdecydowana większość wychowanków chce kontynuować naukę po skończeniu gimnazjum (główną motywacją okazało się poszerzanie wiedzy, 20% dzieci ujawniło aspiracje zdobycia wyższego wykształcenia). Wykazano również, że znacząca większość ankietowanych nie chce powielać modelu życia rodziców. Na pytanie o przyszłe plany zawodowe połowa badanych wskazała konkretną profesję. 26 osób wolny czas najbardziej lubiło spędzać w świetlicy, 10 wskazało inną formę np. jeżdżenie na rowerze, czytanie książek czy grę w piłkę, a 14 nie podało żadnej odpowiedzi. Zdaniem kierownika świetlicy przemysłowa dzielnica nie wpływa pozytywnie na kształtowanie postaw wartości i norm wśród młodzieży. Natomiast nauczyciele wydawali się wykazywać bezradną postawę wobec problemów dzieci ze świetlicy.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, środowisko, środowisko społeczno-kulturowe, wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, rodzina, rodzice
TESE descriptors: learning outcome, environment, socio-cultural environment, child rearing, parent-child relation, family, parents
Publikacje:
  • Domagalska, S. (2012). Wpływ sytuacji materialnej rodziców na osiągnięcia szkolne na przykładzie świetlicy środowiskowej w Częstochowie. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 18, 63-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"