Obserwuj
Tytuł badania: |
Wpływ sytuacji materialnej rodziców na osiągnięcia szkolne na przykładzie świetlicy środowiskowej w Częstochowie |
Data: |
październik 2007 – wrzesień 2008 |
Badacz: |
Sylwia Domagalska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są szanse edukacyjne dzieci pochodzących z patologicznych rodzin, mieszkających w starej, zdegradowanej robotniczej dzielnicy przemysłowej? Jaka jest rola i znaczenie świetlicy środowiskowej w udzielaniu pomocy dzieciom zaniedbywanym? Do zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad swobodny oraz kwestionariusz wywiadu. Badaniem objęto 30 dzieci z grupy wiekowej 13-16 lat, 20 dzieci z grupy 11-12 lat, wychowawców, kierownika świetlicy oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej i Gimnazjum na ul. Bór (ogółem 10 osób), a także osoby zamieszkałe na ul. Bardowskiego. Zdecydowana większość wychowanków chce kontynuować naukę po skończeniu gimnazjum (główną motywacją okazało się poszerzanie wiedzy, 20% dzieci ujawniło aspiracje zdobycia wyższego wykształcenia). Wykazano również, że znacząca większość ankietowanych nie chce powielać modelu życia rodziców. Na pytanie o przyszłe plany zawodowe połowa badanych wskazała konkretną profesję. 26 osób wolny czas najbardziej lubiło spędzać w świetlicy, 10 wskazało inną formę np. jeżdżenie na rowerze, czytanie książek czy grę w piłkę, a 14 nie podało żadnej odpowiedzi. Zdaniem kierownika świetlicy przemysłowa dzielnica nie wpływa pozytywnie na kształtowanie postaw wartości i norm wśród młodzieży. Natomiast nauczyciele wydawali się wykazywać bezradną postawę wobec problemów dzieci ze świetlicy. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, środowisko, środowisko społeczno-kulturowe, wychowanie dziecka, relacja rodzice – dziecko, rodzina, rodzice |
TESE descriptors: |
learning outcome, environment, socio-cultural environment, child rearing, parent-child relation, family, parents |
Publikacje: |
- Domagalska, S. (2012). Wpływ sytuacji materialnej rodziców na osiągnięcia szkolne na przykładzie świetlicy środowiskowej w Częstochowie. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 18, 63-75.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.