BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prezentacja informacji o otaczającym świecie w czasopismach dla dzieci przedszkolnych
Data: [2011]
Badacz: Alina Budniak
Abstrakt:

Celem podjętej analizy zawartości czasopism dla dzieci było znalezienie odpowiedzi na następujące pytanie: W jaki sposób poszczególne redakcje czasopism dla dzieci młodszych konstruują opisy i przedstawiają informacje na temat świata przyrody, nowinek technicznych czy wskazania dotyczące pielęgnacji hodowanych przez dzieci zwierząt? Analizie poddano m.in. takie tytuły jak: Jaś, Miś, DD Reporter, Kubuś Puchatek, Kaczor Donald, Bob Budowniczy, Jessy, Noddy, Barbie, Księżniczka, Winx, Kraina Zwierząt, Abecadło, Strażak Sam, Świerszczyk, Hot Wheels czy Świnka Peppa. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono starania większości redakcji do publikowania różnorodnych rodzajowo i treściowo informacji. Wśród nich wyróżniono informacje edukacyjne, ludyczne, dyskursywne, użytkowe, metatekstowe oraz sprawozdawcze. Wykazano również, że dominuje pewien określony model pisma dla najmłodszych odbiorców. Do charakterystycznych cech zaliczono format A4, objętość zamykającą się w kilkunastu, kilkudziesięciu stronach (najczęściej 24-30), okładkę, która stanowi zapowiedź treści. Ponadto pisma dla dzieci wyróżniają bogata szata graficzna, dobrej jakości papier oraz druk. Dodatkowo zwrócono uwagę, że w większości periodyków znajdowały się stałe działy, dzięki którym treść była porządkowana i systematyzowana.

Author's Keywords: children’s magazines, information, knowledge presentation method, preschool education
Deskryptory TESE: dziecko, czytanie, edukacja przedszkolna, umiejętności podstawowe, kompetencje, czasopismo
TESE descriptors: child, reading, pre-primary education, basic skills, competence, periodical
Publikacje:
  • Budniak, A. (2012). Prezentacja informacji o otaczającym świecie w czasopismach dla dzieci przedszkolnych. Chowanna, 2, 145-158.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"