BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prezentacja kompetencji nauczyciela różnych szczebli kształcenia w świetle badań empirycznych i analizy porównawczej
Data: 2012 – 2013
Badacz: Agnieszka Polanowska
Abstrakt:

Badanie składało się z dwóch etapów: ankiety oraz analizy porównawczej. Ankietę przeprowadzono wśród 150 uczniów lubińskich klas maturalnych. W próbie znalazło się 63 chłopców oraz 87 dziewcząt. Weryfikacji badawczej poddano następujące zagadnienia: Jakie kompetencje nauczycieli są niezbędne na poszczególnych poziomach kształcenia? Jaki jest obecny stan kompetencji nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele angażują się w rozwój swoich podopiecznych? 40% uczniów twierdziło, że nauczyciel jest osobą kompetentną, posiadającą wystarczające umiejętności i wiedzę. 35% jednak uznało nauczycieli za częściowo kompetentnych. Za najważniejsze respondenci uznali role interpersonalne nauczyciela (73% wskazań), w tym wychowawcze. Mniej ważne w opinii respondentów były role: informacyjna i decyzyjna. Za najważniejszą funkcję nauczyciela uznano funkcję dydaktyczną (50% wskazań), w dalszej kolejności wymieniano funkcję wychowawczą (48%). Niewielki odsetek (2%) wymienił w tym kontekście funkcję pedagogiczną. Zdaniem 95% uczniów przygotowanie pedagogiczne jest istotne dla zawodu nauczyciela. 49% respondentów w tym kontekście wymieniło doświadczenie zawodowe. 118 badanych twierdziło, że nauczyciel najczęściej korzysta z umiejętności przekazywania wiedzy i informacji. W dalszej kolejności wymieniano m.in. umiejętność występowania publicznego i prezentacji (77 wskazań). Uczniów zapytano również o cechy osobowościowe posiadane przez współczesnego nauczyciela. 114 osób wymieniło wymaganie, 75 – mądrość, 65 – inteligencję.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, postawa, postawa wobec szkoły, kompetencje, umiejętności zawodowe, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: teaching profession, attitude, attitude towards school, competence, skill, teacher-student relation
Publikacje:
  • Polanowska, A. (2014). Prezentacja kompetencji nauczyciela różnych szczebli kształcenia w świetle badań empirycznych i analizy porównawczej. Kwartalnik Edukacyjny, 2, 34-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"