Abstrakt: |
Badanie składało się z dwóch etapów: ankiety oraz analizy porównawczej. Ankietę przeprowadzono wśród 150 uczniów lubińskich klas maturalnych. W próbie znalazło się 63 chłopców oraz 87 dziewcząt. Weryfikacji badawczej poddano następujące zagadnienia: Jakie kompetencje nauczycieli są niezbędne na poszczególnych poziomach kształcenia? Jaki jest obecny stan kompetencji nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele angażują się w rozwój swoich podopiecznych? 40% uczniów twierdziło, że nauczyciel jest osobą kompetentną, posiadającą wystarczające umiejętności i wiedzę. 35% jednak uznało nauczycieli za częściowo kompetentnych. Za najważniejsze respondenci uznali role interpersonalne nauczyciela (73% wskazań), w tym wychowawcze. Mniej ważne w opinii respondentów były role: informacyjna i decyzyjna. Za najważniejszą funkcję nauczyciela uznano funkcję dydaktyczną (50% wskazań), w dalszej kolejności wymieniano funkcję wychowawczą (48%). Niewielki odsetek (2%) wymienił w tym kontekście funkcję pedagogiczną. Zdaniem 95% uczniów przygotowanie pedagogiczne jest istotne dla zawodu nauczyciela. 49% respondentów w tym kontekście wymieniło doświadczenie zawodowe. 118 badanych twierdziło, że nauczyciel najczęściej korzysta z umiejętności przekazywania wiedzy i informacji. W dalszej kolejności wymieniano m.in. umiejętność występowania publicznego i prezentacji (77 wskazań). Uczniów zapytano również o cechy osobowościowe posiadane przez współczesnego nauczyciela. 114 osób wymieniło wymaganie, 75 – mądrość, 65 – inteligencję. |