BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trzy światy : badanie rynku pracy w Wielkopolsce
Instytucja:
Data: 1 września 2008 – 30 grudnia 2008
Badacz: Maciej Ławrynowicz, Piotr Michoń
Abstrakt:

Celem badania było określenie kształcenia formalnego na studiach oraz jego związku z oczekiwaniami rynku pracy w opiniach przedsiębiorców z Wielkopolski. Realizacja badania była możliwa dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 8.1.2. (tytuł projektu: Formalne programy nauczania a zapotrzebowanie na rynku pracy w Wielkopolsce). Badanie przeprowadzono wśród 773 podmiotów gospodarczych różnych branż, mających swoją siedzibę w Wielkopolsce, do których skierowano kwestionariusz ankiety. Pytania badawcze dotyczyły sposobów rekrutacji pracowników, pożądanego profilu absolwenta uczelni, kryteriów selekcji kandydatów do pracy, cech idealnego pracownika. Badaniem absolwentów objęto 250 osób, które ukończyły szkoły wyższe w Wielkopolsce na wszystkich kierunkach studiów trybu stacjonarnego i niestacjonarnego i posiadały stopień licencjata lub magistra. Respondentom zadano pytanie o motywację wyboru kierunku studiów, ocenę kształcenia na ukończonej uczelni wyższej, podejmowanie pracy zawodowej w trakcie studiów, aktywność zawodową po ukończeniu studiów, oceny uzyskane na koniec studiów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nie zawsze aktywność zawodowa podczas studiów przekłada się na łatwiejsze i szybsze znalezienie pracy po ich zakończeniu. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety również na reprezentatywnej grupie 762 studentów reprezentujących wszystkie kierunki i rodzaje studiów (licencjackie, magisterskie uzupełniające, magisterskie jednolite), w trybie zarówno niestacjonarnym, jak i stacjonarnym. Pytania badawcze dotyczyły motywacji wyboru danego kierunku studiów, wymagań dydaktycznych stawianych na uczelniach, preferowanych form zajęć, aktywności zawodowej studentów, oceny własnych postępów wiedzy i umiejętności, oczekiwań dotyczących podjęcia pierwszej pracy (miejsce pracy, wysokość zarobków). Wyniki badania potwierdziły, że dla studentów ważniejsze jest nabycie konkretnych umiejętności pozwalających im na znalezienie zadowalającej pracy niż przyswajanie teorii, której, ich zdaniem, w programach nauczania jest zdecydowanie za dużo.

Deskryptory TESE: przedsiębiorstwo, rynek pracy, start zawodowy absolwentów, dostępność miejsc pracy, popyt na absolwentów, kształcenie formalne
TESE descriptors: enterprise, labour market, transition from school to work, access to employment, demand for graduates, formal education
Publikacje:
  • Michoń, P. i Ławrynowicz, M. (2009). Trzy światy : badanie rynku pracy w Wielkopolsce . Pobrane z http://www.efs.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/baza_projektow_badawczych_efs/Documents/Raport_Trzy_Swiaty21072014.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"