Abstrakt: |
Celem badania było określenie kształcenia formalnego na studiach oraz jego związku z oczekiwaniami rynku pracy w opiniach przedsiębiorców z Wielkopolski. Realizacja badania była możliwa dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 8.1.2. (tytuł projektu: Formalne programy nauczania a zapotrzebowanie na rynku pracy w Wielkopolsce). Badanie przeprowadzono wśród 773 podmiotów gospodarczych różnych branż, mających swoją siedzibę w Wielkopolsce, do których skierowano kwestionariusz ankiety. Pytania badawcze dotyczyły sposobów rekrutacji pracowników, pożądanego profilu absolwenta uczelni, kryteriów selekcji kandydatów do pracy, cech idealnego pracownika. Badaniem absolwentów objęto 250 osób, które ukończyły szkoły wyższe w Wielkopolsce na wszystkich kierunkach studiów trybu stacjonarnego i niestacjonarnego i posiadały stopień licencjata lub magistra. Respondentom zadano pytanie o motywację wyboru kierunku studiów, ocenę kształcenia na ukończonej uczelni wyższej, podejmowanie pracy zawodowej w trakcie studiów, aktywność zawodową po ukończeniu studiów, oceny uzyskane na koniec studiów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nie zawsze aktywność zawodowa podczas studiów przekłada się na łatwiejsze i szybsze znalezienie pracy po ich zakończeniu. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety również na reprezentatywnej grupie 762 studentów reprezentujących wszystkie kierunki i rodzaje studiów (licencjackie, magisterskie uzupełniające, magisterskie jednolite), w trybie zarówno niestacjonarnym, jak i stacjonarnym. Pytania badawcze dotyczyły motywacji wyboru danego kierunku studiów, wymagań dydaktycznych stawianych na uczelniach, preferowanych form zajęć, aktywności zawodowej studentów, oceny własnych postępów wiedzy i umiejętności, oczekiwań dotyczących podjęcia pierwszej pracy (miejsce pracy, wysokość zarobków). Wyniki badania potwierdziły, że dla studentów ważniejsze jest nabycie konkretnych umiejętności pozwalających im na znalezienie zadowalającej pracy niż przyswajanie teorii, której, ich zdaniem, w programach nauczania jest zdecydowanie za dużo. |