Abstrakt: |
Ankietę przeprowadzono w celu diagnozy opinii rodziców, nauczycieli, uczniów oraz innych osób na temat e-podręczników oraz dotychczasowego zastosowania cyfrowych treści w edukacji, a także technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Ogółem przebadano 10 229 osób (w tym 5716 nauczycieli, 1373 rodziców, 3140 uczniów i innych osób). Zdaniem 85% respondentów elektroniczne podręczniki powinny być dostępne nieodpłatnie. Wśród nauczycieli najbardziej popularną formą korzystania z treści cyfrowych i pomocy multimedialnych było wyszukiwanie informacji (5201 osób), w dalszej kolejności m.in.: przedstawienia wiedzy (prezentacja materiału np. w postaci prezentacji w programie Power Point itp.) – 4870, tworzenie treści – 3684, selekcja i krytyczne porównywanie informacji – 3041, tworzenie relacji nauczyciel – uczeń – 2376. Według pedagogów (1398) e-podręczniki mogą przyczynić się do twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy. Wśród innych zastosowań najczęściej wskazywano także zmiany na rynku tradycyjnych wydawnictw edukacyjnych (1210) oraz rozwój kreatywności (1156). Zgodnie z odpowiedziami badanych nauczycieli okazało się również, że za najbardziej przydatną funkcjonalność e-podręczników uznano interaktywne ćwiczenia (4995), materiały wideo (4811) oraz interaktywne symulacje eksperymentów (4289). 63% pedagogów stosowałoby e-podręczniki jako uzupełnienie tradycyjnego podręcznika, 14% traktowałoby je jako materiał dodatkowy wykorzystywany przez uczniów do pracy w domu, natomiast 23% posługiwałoby się nimi jako podstawowym źródłem wiedzy. Ankietowanych rodziców zapytano m.in., w jaki sposób ich dziecko korzysta z komputera (1331 osób wskazało wyszukiwanie informacji, 854 – komunikację z kolegami z klasy w sprawie zadań domowych, 644 – pisanie wypracowań), jak sobie wyobrażają użytkowanie e-podręczników przez dzieci (jako główny podręcznik – 1042, jako dodatkowy materiał obok podręcznika tradycyjnego – 416, jako materiał dodatkowy do pracy w domu – 104), jakie są dodatkowe funkcje e-podręczników, z których jako rodzice chcieliby korzystać (śledzenie postępów dziecka – 1310, gry umożliwiające wspólną zabawę dziecka z rodzicem – 817, historia użytkowania e-podręcznika – 656). W trzeciej grupie ankietowanych (uczniowie i pozostałe osoby) wyszukiwanie informacji również uznano za najczęstszy (2982 wskazań) sposób posługiwania się treściami cyfrowymi oraz pomocami multimedialnymi, a interaktywne symulacje eksperymentów za najważniejszą funkcjonalność e-podręczników. |