BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie w szkole uczniów z chorobą przewlekłą
Kolejne lata cyklu: 1989 1990 1994 1996 2002 2003 2005 2006 2010 2011 2012
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Joanna Mazur
Abstrakt:

Celem badania było określenie różnic w funkcjonowaniu w szkole między uczniami cierpiącymi na przewlekłą chorobę a ich zdrowymi rówieśnikami. Analizie poddano dane uzyskane w międzynarodowym badaniu ankietowym Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) przeprowadzonym w 2010 roku. W badaniu tym zebrano wypowiedzi 1548 15-latków. Do grupy uczniów przewlekle chorych zakwalifikowano osoby o długotrwałych problemach zdrowotnych, a do grupy przewlekle chorych z obciążeniami – osoby przyjmujące stale leki lub często opuszczające zajęcia. Wśród uwzględnionych zmiennych znalazły się: osiągnięcia szkolne, stosunek do szkoły, obciążenie nauką, stres szkolny, wsparcie rówieśników i nauczycieli. W wyniku analizy danych stwierdzono, że 20% uczniów sygnalizowało występowanie długotrwałych problemów zdrowotnych, z czego 59% zaklasyfikowano jako przewlekle chorych z obciążeniami. Wśród elementów funkcjonowania w szkole, które różnicowały badanych ze względu na chorobę przewlekłą lub jej brak, znalazły się: poziom nasilenia stresu szkolnego, wsparcie ze strony rówieśników, obciążenie nauką. Dodatkowe obciążenia powodowały wśród chorych przewlekle uczniów dalsze pogorszenie funkcjonowania w szkole.

Autorskie słowa kluczowe: choroby przewlekłe, funkcjonowanie w szkole, uczeń z chorobą przewlekłą, stres szkolny
Author's Keywords: chronic disease, functioning at school, student with a chronic disease, school stress
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, trudności w nauce, zdrowie, choroba, relacje interpersonalne, nauka szkolna, gimnazjum
TESE descriptors: learning outcome, learning difficulty, health, illness, interpersonal relations, schooling, lower secondary
Publikacje:
  • Małkowska-Szkutnik, A. i Mazur, J. (2011). Funkcjonowanie w szkole uczniów z chorobą przewlekłą. Problemy Higieny i Epidemiologii, 92(2), 232-240.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"