Obserwuj
Tytuł badania: |
Funkcjonowanie w szkole uczniów z chorobą przewlekłą |
Kolejne lata cyklu: |
1989
1990
1994
1996
2002
2003
2005
2006
2010
2011
2012
|
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Joanna Mazur |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie różnic w funkcjonowaniu w szkole między uczniami cierpiącymi na przewlekłą chorobę a ich zdrowymi rówieśnikami. Analizie poddano dane uzyskane w międzynarodowym badaniu ankietowym Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) przeprowadzonym w 2010 roku. W badaniu tym zebrano wypowiedzi 1548 15-latków. Do grupy uczniów przewlekle chorych zakwalifikowano osoby o długotrwałych problemach zdrowotnych, a do grupy przewlekle chorych z obciążeniami – osoby przyjmujące stale leki lub często opuszczające zajęcia. Wśród uwzględnionych zmiennych znalazły się: osiągnięcia szkolne, stosunek do szkoły, obciążenie nauką, stres szkolny, wsparcie rówieśników i nauczycieli. W wyniku analizy danych stwierdzono, że 20% uczniów sygnalizowało występowanie długotrwałych problemów zdrowotnych, z czego 59% zaklasyfikowano jako przewlekle chorych z obciążeniami. Wśród elementów funkcjonowania w szkole, które różnicowały badanych ze względu na chorobę przewlekłą lub jej brak, znalazły się: poziom nasilenia stresu szkolnego, wsparcie ze strony rówieśników, obciążenie nauką. Dodatkowe obciążenia powodowały wśród chorych przewlekle uczniów dalsze pogorszenie funkcjonowania w szkole. |
Autorskie słowa kluczowe: |
choroby przewlekłe, funkcjonowanie w szkole, uczeń z chorobą przewlekłą, stres szkolny |
Author's Keywords: |
chronic disease, functioning at school, student with a chronic disease, school stress |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, trudności w nauce, zdrowie, choroba, relacje interpersonalne, nauka szkolna, gimnazjum |
TESE descriptors: |
learning outcome, learning difficulty, health, illness, interpersonal relations, schooling, lower secondary |
Publikacje: |
- Małkowska-Szkutnik, A. i Mazur, J. (2011). Funkcjonowanie w szkole uczniów z chorobą przewlekłą. Problemy Higieny i Epidemiologii, 92(2), 232-240.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.