BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie w systemie rodzinnym młodzieży po próbach samobójczych
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Wioletta Tuszyńska-Bogucka
Abstrakt:

Celem ogólnym badań systemów rodzinnych młodocianych samobójców było wyodrębnienie charakterystycznych cech takich rodzin jako prawdopodobnych czynników determinujących podjęcie kroku samobójczego. Celem szczegółowym było poznanie następujących wymiarów życia rodzinnego: poziomu spójności i adaptacyjności, jakości komunikacji w rodzinie, poziomu stresu rodzinnego (minionego i aktualnego), sposobu radzenia sobie z kryzysami rodzinnymi, poziomu zadowolenia z życia. Założono także zbadanie współzależności między ww. sferami życia i funkcjonowania rodziny. W badaniach zastosowano baterię testów D.H. Olsona i współpracowników, opracowanych w polskiej wersji przez H. Radochońskiego: Skala Oceny Adaptacji i Spójności Rodzinnej Faces III (Charakterystyka Rodziny), Skala Komunikowania się Rodziców z Dorastającymi Dziećmi (Porozumiewanie się w Rodzinie), Inwentarz Wydarzeń i Zmian Życiowych (Wydarzenia i Zmiany w Życiu Rodziny), Skala Zmagania się z Kryzysem Rodzinnym (Percepcja Kryzysu Rodzinnego), Skala Jakości Życia (Zadowolenia z Życia). Badaniami objęto dwie grupy rodzin. Grupę eksperymentalną (E) stanowiło 20 rodzin dziewcząt w wieku 15-19 lat (średnia wieku 16,6) po próbach samobójczych przez zażycie nadmiernej dawki leków. Dziewczęta były uczennicami lubelskich szkół średnich: liceów, techników i szkół zawodowych. 70% dziewcząt doświadczyło utraty jednego z rodziców. Uzyskano wypowiedzi 17 matek i 12 ojców. Grupę kontrolną (K) stanowiło 30 pełnych rodzin dziewcząt w wieku 15-19 lat, w których nie występowały nigdy próby samobójcze. Badanie odbyło się na zasadzie dobrowolności. Uzyskane wyniki potwierdzają tezy o zaburzeniach funkcjonowania systemu rodzinnego młodzieży po próbach samobójczych. Spójność i adaptacyjność w badanych rodzinach grupy E przybierały rozmiary istotnie niższe niż w rodzinach grupy K. Istniał w nich podwyższony poziom zaburzeń w porozumiewaniu się, w sferze braku otwartości i trudności, a także podwyższony poziom stresu rodzinnego w percepcji wszystkich członków rodziny. Młodzież w badanych rodzinach grupy E nie była zadowolona z życia, niższy był także poziom zadowolenia rodziców w porównaniu z grupą K.

Deskryptory TESE: rodzina, relacja rodzice – dziecko, rodzina niepełna, rodzice, problemy zdrowotne, szkoła średnia, terapia
TESE descriptors: family, parent-child relation, one-parent family, parents, health problems, secondary school, therapy
Publikacje:
  • Tuszyńska, W. (1990). Funkcjonowanie w systemie rodzinnym młodzieży po próbach samobójczych: raport z badań podmiotowych UMCS. Lublin.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"