Obserwuj
Tytuł badania: |
O prognozowaniu twórczości w dzieciństwie. Twórcze przedszkolaki 12 lat później |
Data: |
1997 – 2003 |
Badacz: |
Dorota Kubicka |
Abstrakt: |
Badanie podłużne miało na celu weryfikację wartości prognostycznej narzędzia badawczego własnej konstrukcji przeznaczonego do pomiaru strategii twórczych. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: w pierwszym (1997) pomiarem objęto 120 dzieci w wieku 3-6 lat, w drugim (2003) przebadano ponownie 18 osób z pierwotnej próbki. Z badanymi przeprowadzono dodatkowo wywiady na temat faktów i elementów znaczących z punktu widzenia postawy twórczej zarówno w wieku przedszkolnym, jak i w okresie dorastania. Wyniki badania pozwoliły wyróżnić uwarunkowania wartości prognostycznej skonstruowanego narzędzia do pomiaru twórczych zdolności. W świetle wyników niezbędne okazało się bardziej dynamiczne i złożone podejście do diagnozowania zdolności twórczych dzieci w celu określenia mechanizmów rozwijania się tych zdolności. Badaczka sformułowała również ostrzeżenie przed próbami diagnozowania zdolności twórczych dzieci jedynie za pomocą prostych testów „papier-ołówek”. |
Autorskie słowa kluczowe: |
autyzm, stres, rodzice, terapia behawioralna, percepcja doświadczeń rodzicielskich |
Author's Keywords: |
stress, parents |
Deskryptory TESE: |
uzdolniony, uzdolniony uczeń, zajęcia twórcze, psychologia, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
gifted, gifted pupil, creative activities, psychology, child development |
Publikacje: |
- Kubicka, D. (2011). O prognozowaniu twórczości w dzieciństwie. Twórcze przedszkolaki 12 lat później. Psychologia Rozwojowa, 16, 73-87.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.