Tytuł badania: |
O profilu społeczno-ekonomicznym studentów studiów zaocznych jako o profilu docelowej grupy praktyk dyskryminacyjnych |
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Piotr Stańczyk |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Kim trzeba być, aby musieć uczestniczyć w praktykach edukacyjnych nacechowanych przemocą instytucjonalną? Czy rozpoczęcie studiów w charakterze studenta zaocznego jest koniecznością? Dlaczego podejmując studia zaoczne, osoby te podejmują się uczestnictwa w alienującej praktyce edukacyjnej? Badaniem objęto studentów dwóch grup różnych toków kierunku politologia na Uniwersytecie Gdańskim. Łącznie kwestionariusz ankiety wypełniły 582 osoby (364 studentów dziennych oraz 218 studiujących w trybie zaocznym). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że studenci studiów dziennych częściej wywodzili się z rodzin zajmujących wyższe pozycje w strukturze społeczno-zawodowej, natomiast rodzice studentów studiów zaocznych częściej kierowali pracą podwładnych. Nie odnotowano związku pomiędzy posiadaniem środków produkcji (przez rodziców) a wyborem toku studiów. Okazało się również, że osoby studiujące w trybie zaocznym częściej pochodziły z rodzin o niższym wykształceniu niż osoby studiujące w trybie dziennym. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono, że studenci zaoczni częściej byli zagrożeni niepowodzeniem szkolnym lub egzaminacyjnym oraz częściej jako pierwotnie wykluczeni wracali do systemu oświatowego. |
Deskryptory TESE: |
studia wyższe, student, postawa, szkolnictwo wyższe, środowisko społeczno-kulturowe, dyskryminacja |
TESE descriptors: |
higher education course, student, attitude, higher education, socio-cultural environment, discrimination |
Publikacje: |
- Stańczyk, P. (2005). O profilu społeczno-ekonomicznym studentów studiów zaocznych jako o profilu docelowej grupy praktyk dyskryminacyjnych (raport z badań). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 53-74.
|