BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O profilu społeczno-ekonomicznym studentów studiów zaocznych jako o profilu docelowej grupy praktyk dyskryminacyjnych
Data: [2003]
Badacz: Piotr Stańczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Kim trzeba być, aby musieć uczestniczyć w praktykach edukacyjnych nacechowanych przemocą instytucjonalną? Czy rozpoczęcie studiów w charakterze studenta zaocznego jest koniecznością? Dlaczego podejmując studia zaoczne, osoby te podejmują się uczestnictwa w alienującej praktyce edukacyjnej? Badaniem objęto studentów dwóch grup różnych toków kierunku politologia na Uniwersytecie Gdańskim. Łącznie kwestionariusz ankiety wypełniły 582 osoby (364 studentów dziennych oraz 218 studiujących w trybie zaocznym). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że studenci studiów dziennych częściej wywodzili się z rodzin zajmujących wyższe pozycje w strukturze społeczno-zawodowej, natomiast rodzice studentów studiów zaocznych częściej kierowali pracą podwładnych. Nie odnotowano związku pomiędzy posiadaniem środków produkcji (przez rodziców) a wyborem toku studiów. Okazało się również, że osoby studiujące w trybie zaocznym częściej pochodziły z rodzin o niższym wykształceniu niż osoby studiujące w trybie dziennym. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono, że studenci zaoczni częściej byli zagrożeni niepowodzeniem szkolnym lub egzaminacyjnym oraz częściej jako pierwotnie wykluczeni wracali do systemu oświatowego.

Deskryptory TESE: studia wyższe, student, postawa, szkolnictwo wyższe, środowisko społeczno-kulturowe, dyskryminacja
TESE descriptors: higher education course, student, attitude, higher education, socio-cultural environment, discrimination
Publikacje:
  • Stańczyk, P. (2005). O profilu społeczno-ekonomicznym studentów studiów zaocznych jako o profilu docelowej grupy praktyk dyskryminacyjnych (raport z badań). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 53-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"