Obserwuj
Tytuł badania: |
Profilowanie orientacji poznawczych |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Piotr Zimolzak |
Abstrakt: |
Celem badania było rozstrzygnięcie, czy zainteresowania przejawiane w zakresie nauk przyrodniczych są związane z osiągnięciami uczniów w tym obszarze. Problem ten zoperacjonalizowano w następujący sposób: czy orientacje poznawcze uczniów cechują się jednorodnością mierzoną za pomocą analizy skupień? W analizie wykorzystano dane z międzynarodowego badania PISA (edycja z 2006 roku). Postawiono hipotezę, zgodnie z którą za wysoki poziom kompetencji odpowiada ta sama ukryta cecha co za rozwój zainteresowań. Przeprowadzono dwie niezależne segmentacje uczniów z wykorzystaniem wskaźników zainteresowań i osiągnięć. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że hipotezę jednorodności należało odrzucić, na co wskazywały rezultaty uzyskane za pomocą zarówno segmentacji, jak i standardowych środków statystycznych (tau-B Kendalla). Sugeruje to konieczność przyjęcia hipotezy, zgodnie z którą wyniki uzyskiwane przez uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych były niezależne od zainteresowania tymi przedmiotami. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, postępy w nauce, rozwój poznawczy, młodzież, uczenie się, uczeń |
TESE descriptors: |
learning outcome, study progress, cognitive development, youth, learning, pupil |
Publikacje: |
- Zimolzak, P. (2009). Profilowanie orientacji poznawczych. W: P. Zimozlak, Segmentacyjna analiza umiejętności złożonych i ich uwarunkowań (s. 406-412). Pobrane z http://hbanaszak.mjr.uw.edu.pl/TempTxt/Zimolzak_2009_SegmentacyjnaAnalizaUmiejetnosciZlozonychIIchUwarunkowan.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.