BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profilowanie orientacji poznawczych
Data: [2009]
Badacz: Piotr Zimolzak
Abstrakt:

Celem badania było rozstrzygnięcie, czy zainteresowania przejawiane w zakresie nauk przyrodniczych są związane z osiągnięciami uczniów w tym obszarze. Problem ten zoperacjonalizowano w następujący sposób: czy orientacje poznawcze uczniów cechują się jednorodnością mierzoną za pomocą analizy skupień? W analizie wykorzystano dane z międzynarodowego badania PISA (edycja z 2006 roku). Postawiono hipotezę, zgodnie z którą za wysoki poziom kompetencji odpowiada ta sama ukryta cecha co za rozwój zainteresowań. Przeprowadzono dwie niezależne segmentacje uczniów z wykorzystaniem wskaźników zainteresowań i osiągnięć. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że hipotezę jednorodności należało odrzucić, na co wskazywały rezultaty uzyskane za pomocą zarówno segmentacji, jak i standardowych środków statystycznych (tau-B Kendalla). Sugeruje to konieczność przyjęcia hipotezy, zgodnie z którą wyniki uzyskiwane przez uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych były niezależne od zainteresowania tymi przedmiotami.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, postępy w nauce, rozwój poznawczy, młodzież, uczenie się, uczeń
TESE descriptors: learning outcome, study progress, cognitive development, youth, learning, pupil
Publikacje:
  • Zimolzak, P. (2009). Profilowanie orientacji poznawczych. W: P. Zimozlak, Segmentacyjna analiza umiejętności złożonych i ich uwarunkowań (s. 406-412). Pobrane z http://hbanaszak.mjr.uw.edu.pl/TempTxt/Zimolzak_2009_SegmentacyjnaAnalizaUmiejetnosciZlozonychIIchUwarunkowan.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"