BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie bezpieczeństwa jako predykator syndromu agresji u nauczycieli
Data: [2008]
Badacz: Grażyna Poraj
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy płeć nauczycieli determinuje ich motywy wyboru zawodu i obciążenia z nim związane? Czy istnieją różnice w zależności od płci w zakresie poczucia bezpieczeństwa nauczycieli? Czy płeć nauczycieli wpływa na poziom syndromu agresji u nich? Czy istnieją zależności pomiędzy poczuciem bezpieczeństwa a syndromem agresji u kobiet i mężczyzn nauczycieli? Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Poczucia Bezpieczeństwa KPB Z. Uchnasta, Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Z. Gasia oraz ankietę demograficzną. W badaniu udział wzięło 390 nauczycieli pracujących w Łodzi (w tym 312 kobiet oraz 78 mężczyzn) w wieku od 28 do 52 lat. Głównymi motywami wyboru zawodu pedagoga u ankietowanych były zainteresowania, predyspozycje oraz powołanie. Spośród obciążeń zawodowych respondenci najczęściej wskazywali (78,85% kobiet i 78,46% mężczyzn) wynagrodzenie, w dalszej kolejności: złe warunki pracy, rozbudowane czynności administracyjne, brak autorytetu nauczyciela oraz brak motywacji uczniów do nauki. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać także istotnie niższe poczucie bezpieczeństwa u kobiet niż u mężczyzn. Nie stwierdzono różnic ogólnego poziomu syndromu agresji u nauczycieli pod względem płci. W zakresie szczegółowych wymiarów ujawniono u mężczyzn wyższą agresję ukrytą, większą skłonność do działań odwetowych, a także wyższy wskaźnik nieświadomych skłonności agresywnych. Dodatkowo stwierdzono, że istnieją silniejsze zależności pomiędzy poczuciem bezpieczeństwa a syndromem agresji u kobiet niż mężczyzn.

Deskryptory TESE: nauczyciel, postawa, zachowania, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, przemoc szkolna, przemoc, relacja nauczyciel – uczeń, płeć
TESE descriptors: teacher, attitude, behaviour, social behaviour, interpersonal relations, bullying, violence, teacher-student relation, gender
Publikacje:
  • Poraj, G. (2009). Poczucie bezpieczeństwa jako predykator syndromu agresji u nauczycieli. W: D. Borecka-Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych (s. 117-132). Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"