Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy płeć nauczycieli determinuje ich motywy wyboru zawodu i obciążenia z nim związane? Czy istnieją różnice w zależności od płci w zakresie poczucia bezpieczeństwa nauczycieli? Czy płeć nauczycieli wpływa na poziom syndromu agresji u nich? Czy istnieją zależności pomiędzy poczuciem bezpieczeństwa a syndromem agresji u kobiet i mężczyzn nauczycieli? Do zebrania materiału badawczego zastosowano Kwestionariusz Poczucia Bezpieczeństwa KPB Z. Uchnasta, Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Z. Gasia oraz ankietę demograficzną. W badaniu udział wzięło 390 nauczycieli pracujących w Łodzi (w tym 312 kobiet oraz 78 mężczyzn) w wieku od 28 do 52 lat. Głównymi motywami wyboru zawodu pedagoga u ankietowanych były zainteresowania, predyspozycje oraz powołanie. Spośród obciążeń zawodowych respondenci najczęściej wskazywali (78,85% kobiet i 78,46% mężczyzn) wynagrodzenie, w dalszej kolejności: złe warunki pracy, rozbudowane czynności administracyjne, brak autorytetu nauczyciela oraz brak motywacji uczniów do nauki. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać także istotnie niższe poczucie bezpieczeństwa u kobiet niż u mężczyzn. Nie stwierdzono różnic ogólnego poziomu syndromu agresji u nauczycieli pod względem płci. W zakresie szczegółowych wymiarów ujawniono u mężczyzn wyższą agresję ukrytą, większą skłonność do działań odwetowych, a także wyższy wskaźnik nieświadomych skłonności agresywnych. Dodatkowo stwierdzono, że istnieją silniejsze zależności pomiędzy poczuciem bezpieczeństwa a syndromem agresji u kobiet niż mężczyzn. |