Obserwuj
Tytuł badania: |
Aspiracje życiowe młodzieży polskiej i Polonii kanadyjskiej u progu XXI wieku |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Data: |
2005 – 2006 |
Badacz: |
Jan Ostojski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy planów na przyszłość młodzieży w perspektywie porównawczej grupy polskiej oraz kanadyjskiej (pytania badawcze dotyczyły m.in. wartości zawodowych, cenionych cech osobowości, aspiracji i wartości moralnych czy zjawisk społecznych, które mogą wpłynąć na nastroje respondentów). Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: pierwszy w Calgary oraz drugi w Krakowie. Do zebrania materiału badawczego zastosowano kwestionariusz ankiety, a także analizę dokumentów. W badaniu wzięło udział 189 osób z Krakowa oraz 189 z Calgary (doboru próby dokonano za pomocą metody kwotowej). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najważniejsze dla badanej młodzieży, niezależnie od kraju zamieszkania, były takie wartości jak dążenie do założenia rodziny, miłość, spokój, bezpieczeństwo oraz przyjaźń. Wykazano również, że większość respondentów preferowała pracę interesującą i satysfakcjonującą, jednocześnie przynoszącą wysokie dochody. Polacy częściej niż Kanadyjczycy aspirowali do dobrze płatnej pracy. Do najczęściej cenionych wartości zawodowych zaliczono: rzetelność, sprawność działania oraz pracowitość i obowiązkowość. Ankietowani realizację własnych planów uzależniali przede wszystkich od chęci, wytrwałości charakteru oraz osiągnięć szkolnych. Zaobserwowano, że młodzież kanadyjska częściej niż polska liczyła na pomoc i życzliwość innych. |
Deskryptory TESE: |
planowanie, młodzież, wartości obywatelskie, praca, kariera szkolna, kariera zawodowa, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
planning, youth, civic values, labour, school career, career, learning outcome |
Publikacje: |
- Ostojski, J. (bdw). Aspiracje życiowe młodzieży polskiej i Polonii kanadyjskiej u progu XXI wieku. Pobrane z http://pbc.up.krakow.pl/Content/1203/Aspiracje.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.