BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Typ umiejętności a typ kapitału społecznego
Data: [2009]
Badacz: Piotr Zimolzak
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu kapitału symbolicznego na poziom osiągnięć szkolnych uczniów z wykorzystaniem metody segmentacji. Do analizy wykorzystano dane PISA oraz CKE z 2006 roku. Jako wskaźnik poziomu zasobów kapitału symbolicznego wykorzystano obecność poszczególnych sprzętów i artykułów w gospodarstwie domowym (telewizor, komputer, samochód, książki), które to dane pozyskano z wyników PISA. Gospodarstwa domowe podzielono na pięć segmentów: dwa najbardziej zbliżone do przeciętnego gospodarstwa domowego pod względem liczby sprzętów, trzeci – o wysokim poziomie wyposażenia w zakresie wszystkich rodzajów sprzętów i artykułów, czwarty – o wysokim poziomie wyposażenia w telewizory i samochody, lecz o niskim poziomie wyposażenia w komputery i książki, piąty – skromne wyposażenie w telewizory, ale wysoki poziom wyposażenia w komputery i książki. Jako wskaźnik osiągnięć szkolnych zastosowano oceny semestralne z języka polskiego, matematyki, chemii, biologii i geografii. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić istotność wpływu kapitału symbolicznego na wyniki uczniów w nauce. Wpływ ten miał charakter jakościowo-ilościowy: nie zawsze lepsze wyposażenie gospodarstwa domowego przekładało się na osiągnięcia ucznia. Najlepsze wyniki osiągały dzieci, których rodzice dbali o bogate zaplecze literackie w domu. Osiągnięcia uczniów były również tym lepsze, im rzadszy był ich kontakt z telewizją, a częstszy z komputerami, szczególnie w zakresie wyników z matematyki. Najniższe osiągnięcia stwierdzono wśród uczniów o niskim lub przeciętnym dostępie do książek.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, efekt uczenia się, komputer, literatura, środki masowego przekazu, postępy w nauce
TESE descriptors: socio-cultural environment, learning outcome, computer, literature, mass media, study progress
Publikacje:
  • Zimolzak, P. (2009). Typ umiejętności a typ kapitału społecznego. W: P. Zimolzak (red.), Segmentacyjna analiza umiejętności złożonych i ich uwarunkowań (s. 389-412). Pobrane z http://hbanaszak.mjr.uw.edu.pl/TempTxt/Zimolzak_2009_SegmentacyjnaAnalizaUmiejetnosciZlozonychIIchUwarunkowan.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"