
Obserwuj
Tytuł badania: |
Typ umiejętności a typ kapitału społecznego |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Piotr Zimolzak |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu kapitału symbolicznego na poziom osiągnięć szkolnych uczniów z wykorzystaniem metody segmentacji. Do analizy wykorzystano dane PISA oraz CKE z 2006 roku. Jako wskaźnik poziomu zasobów kapitału symbolicznego wykorzystano obecność poszczególnych sprzętów i artykułów w gospodarstwie domowym (telewizor, komputer, samochód, książki), które to dane pozyskano z wyników PISA. Gospodarstwa domowe podzielono na pięć segmentów: dwa najbardziej zbliżone do przeciętnego gospodarstwa domowego pod względem liczby sprzętów, trzeci – o wysokim poziomie wyposażenia w zakresie wszystkich rodzajów sprzętów i artykułów, czwarty – o wysokim poziomie wyposażenia w telewizory i samochody, lecz o niskim poziomie wyposażenia w komputery i książki, piąty – skromne wyposażenie w telewizory, ale wysoki poziom wyposażenia w komputery i książki. Jako wskaźnik osiągnięć szkolnych zastosowano oceny semestralne z języka polskiego, matematyki, chemii, biologii i geografii. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić istotność wpływu kapitału symbolicznego na wyniki uczniów w nauce. Wpływ ten miał charakter jakościowo-ilościowy: nie zawsze lepsze wyposażenie gospodarstwa domowego przekładało się na osiągnięcia ucznia. Najlepsze wyniki osiągały dzieci, których rodzice dbali o bogate zaplecze literackie w domu. Osiągnięcia uczniów były również tym lepsze, im rzadszy był ich kontakt z telewizją, a częstszy z komputerami, szczególnie w zakresie wyników z matematyki. Najniższe osiągnięcia stwierdzono wśród uczniów o niskim lub przeciętnym dostępie do książek. |
Deskryptory TESE: |
środowisko społeczno-kulturowe, efekt uczenia się, komputer, literatura, środki masowego przekazu, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
socio-cultural environment, learning outcome, computer, literature, mass media, study progress |
Publikacje: |
- Zimolzak, P. (2009). Typ umiejętności a typ kapitału społecznego. W: P. Zimolzak (red.), Segmentacyjna analiza umiejętności złożonych i ich uwarunkowań (s. 389-412). Pobrane z http://hbanaszak.mjr.uw.edu.pl/TempTxt/Zimolzak_2009_SegmentacyjnaAnalizaUmiejetnosciZlozonychIIchUwarunkowan.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.