BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Typ szkoły jako czynnik różnicujący opór wobec niej
Data: 1996 – 1997
Badacz: Ewa Bilińska-Suchanek
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między typem szkoły a oporem wobec niej (prowadzącym do marginalizacji aktywności ucznia), z uwzględnieniem następujących typów oporu: transformatywnego, akomodacyjnego, biernego i agresywnego. Badanie zrealizowano w 26 szkołach, które pogrupowano na 13 typów, w dalszej kolejności zaś na trzy tory kształcenia. W próbie badawczej znalazło się 1090 uczniów. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w ramach trzech wyróżnionych torów kształcenia dominujące typy oporu wobec szkoły odpowiadały poziomom funkcjonowania szkolnictwa powszechnego. Uczniowie uczący się w ramach pierwszego toru kształcenia, do którego zaliczono licea ogólnokształcące (państwowe i katolickie), licea zawodowe (medyczne, ekonomiczne i równolegle przygotowujące na studia i do zawodu) oraz kolegia nauczycielskie, prezentowali najczęściej opór typu akomodacyjnego, czyli dostosowanie mimo wewnętrznej niezgody. Wyjątek stanowiły jedynie kolegia nauczycielskie, w których nie stwierdzono dominującego typu oporu marginalizującego aktywność uczniów, oraz liceum katolickie, w którym dominującym typem oporu był opór agresywny, polegający na prezentowaniu zachowań agresywnych. Pierwszy tor kształcenia zapewniał uczniom relatywnie najwyższy poziom wiedzy, przygotowywał na studia wyższe, ułatwiał wejście w kulturę i rozwój osobowości. Do drugiego toru kształcenia zaliczono średnie szkoły zawodowe (technika przemysłowe, usługowe, leśne i rolnicze), uszczuplające kształcenie ogólne na rzecz kształcenia zawodowego i dające gwarancję uzyskania zawodu przy jednoczesnym niezamykaniu możliwości dalszej nauki. Dominującym typem oporu był w tym przypadku opór bierny, czyli bycie zamkniętym w sobie i niedostępnym. Wyjątkiem było technikum usługowe, gdzie najczęściej występował opór akomodacyjny. Do trzeciego toru kształcenia zaliczono zasadnicze szkoły zawodowe i rolnicze szkoły zawodowe, które zamykały kanały kształcenia przez wąskie profile kształcenia. W tym przypadku uczniowie prezentowali najczęściej opór agresywny. Wyjątkiem była rolnicza szkoła zawodowa, w której nie stwierdzono dominującego typu oporu.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa wobec szkoły, postawa, młodzież, system edukacji
TESE descriptors: secondary school, vocational school, attitude towards school, attitude, youth, education system
Publikacje:
  • Bilińska-Suchanek, E. (2001). Typ szkoły jako czynnik różnicujący opór wobec niej. Edukacja, 4, 47-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"