Tytuł badania: |
Typy inteligencji uczniów uzdolnionych twórczo |
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Monika Wróblewska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu zdolności twórczych uczniów klas gimnazjalnych oraz zidentyfikowanie różnic indywidualnych w poziomie poszczególnych typów inteligencji w grupie uczniów uzdolnionych twórczo. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Twórczego Zachowania KAHN-1 oraz Kwestionariusz Wielorakich Typów Inteligencji H. Gardnera. Poziom zdolności twórczych oceniano na dwóch płaszczyznach: konformizm/nonkonformizm oraz zachowania heurystyczne/zachowania algorytmiczne. Z kolei wśród uwzględnionych typów inteligencji znalazły się inteligencja wizualno-przestrzenna, kinestetyczna (motoryczna) i inteligencja interpersonalna (społeczna). Badaniem objęto 80 uczniów klas trzecich gimnazjum. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że gimnazjaliści uzyskali w większości przeciętne wyniki w skalach „twórczych” i „odtwórczych”. Oznaczało to, że jednocześnie stosowano dwa sposoby funkcjonowania, czyli innowacyjny (nonkonformistyczno-heurystyczny) i adaptacyjny (konformistyczno-algorytmiczny). 16% uczniów w większym stopniu stosowało nonkonformistyczno-heurystyczną strategię działań. Wysokim wynikom w skalach twórczych towarzyszył również wyższy poziom rozwoju różnych typów inteligencji: wizualno-przestrzennej, kinestetycznej i interpersonalnej. Nie sposób jednak było określić profil ich zdolności kierunkowych z powodu braku przewagi któregokolwiek z typów inteligencji. |
Deskryptory TESE: |
uzdolniony, uzdolniony uczeń, zajęcia twórcze, inteligencja, psychologia, gimnazjum |
TESE descriptors: |
gifted, gifted pupil, creative activities, intelligence, psychology, lower secondary |
Publikacje: |
- Wróblewska, M. (2007). Typy inteligencji uczniów uzdolnionych twórczo. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 212-218). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
|