BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Typy inteligencji uczniów uzdolnionych twórczo
Data: [2007]
Badacz: Monika Wróblewska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu zdolności twórczych uczniów klas gimnazjalnych oraz zidentyfikowanie różnic indywidualnych w poziomie poszczególnych typów inteligencji w grupie uczniów uzdolnionych twórczo. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Twórczego Zachowania KAHN-1 oraz Kwestionariusz Wielorakich Typów Inteligencji H. Gardnera. Poziom zdolności twórczych oceniano na dwóch płaszczyznach: konformizm/nonkonformizm oraz zachowania heurystyczne/zachowania algorytmiczne. Z kolei wśród uwzględnionych typów inteligencji znalazły się inteligencja wizualno-przestrzenna, kinestetyczna (motoryczna) i inteligencja interpersonalna (społeczna). Badaniem objęto 80 uczniów klas trzecich gimnazjum. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że gimnazjaliści uzyskali w większości przeciętne wyniki w skalach „twórczych” i „odtwórczych”. Oznaczało to, że jednocześnie stosowano dwa sposoby funkcjonowania, czyli innowacyjny (nonkonformistyczno-heurystyczny) i adaptacyjny (konformistyczno-algorytmiczny). 16% uczniów w większym stopniu stosowało nonkonformistyczno-heurystyczną strategię działań. Wysokim wynikom w skalach twórczych towarzyszył również wyższy poziom rozwoju różnych typów inteligencji: wizualno-przestrzennej, kinestetycznej i interpersonalnej. Nie sposób jednak było określić profil ich zdolności kierunkowych z powodu braku przewagi któregokolwiek z typów inteligencji.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, zajęcia twórcze, inteligencja, psychologia, gimnazjum
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, creative activities, intelligence, psychology, lower secondary
Publikacje:
  • Wróblewska, M. (2007). Typy inteligencji uczniów uzdolnionych twórczo. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 212-218). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"