Tytuł badania: |
Liczy się uczeń, a nie statystyki |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 – 2008 |
Badacz: |
Teresa Wejner |
Abstrakt: |
Badanie ankietowe zrealizowano w trakcie drugiej edycji konkursu (2007/2008) Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją. O wypełnienie kwestionariuszy poproszono uczniów dyslektycznych uczęszczających do placówek, które we wcześniejszej edycji otrzymały certyfikaty przyjaznej szkoły. Próbę badawczą stanowiły dzieci i młodzież z 25 szkół (w tym: 15 gimnazjów, pięciu szkół ponadgimnazjalnych oraz pięciu szkół podstawowych). Ogółem liczba uczestników badania wyniosła 584 osoby (w tym 114 dziewcząt oraz 470 chłopców). Podczas realizacji badania jedynie 13% respondentów uczęszczało na zajęcia terapii pedagogicznej. Zdaniem uczniów największą trudność w nauce sprawiała im ortografia (224), w dalszej kolejności ankietowani deklarowali, że nic nie sprawiało im takich trudności (148); trzecią najczęściej wskazywaną odpowiedzią były przedmioty humanistyczne (112), następnie m.in. szybkie pisanie (96), czytanie (72), wszystko (72) czy skupienie uwagi (56). Zdaniem najliczniejszej grupy uczniów w pokonaniu trudności najbardziej pomogłyby zorganizowanie przez nauczycieli dodatkowych zajęć (122) oraz większa wyrozumiałość i dodatkowe tłumaczenie materiału (109). Respondenci zapytani o prawa przysługujące uczniowi z dysleksją najczęściej wskazywali dłuższy czas na odpowiedź podczas egzaminów (170). Jednocześnie odnotowano liczne wskazania świadczące o niewiedzy uczniów na temat ich praw (brak wiedzy zadeklarowały bezpośrednio 92 osoby). |
Deskryptory TESE: |
zaburzenia rozwoju języka, pisanie, czytanie, umiejętności pisania, umiejętności podstawowe, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczeń, kompetencje językowe, trudności w nauce |
TESE descriptors: |
language impairment, writing, reading, written skills, basic skills, learning outcome, learning process, pupil, language skills, learning difficulty |
Publikacje: |
- Wejner, T. (2009). Liczy się uczeń, a nie statystyki. Dysleksja, 2, 19-24.
|