BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Liczy się uczeń, a nie statystyki
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Teresa Wejner
Abstrakt:

Badanie ankietowe zrealizowano w trakcie drugiej edycji konkursu (2007/2008) Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją. O wypełnienie kwestionariuszy poproszono uczniów dyslektycznych uczęszczających do placówek, które we wcześniejszej edycji otrzymały certyfikaty przyjaznej szkoły. Próbę badawczą stanowiły dzieci i młodzież z 25 szkół (w tym: 15 gimnazjów, pięciu szkół ponadgimnazjalnych oraz pięciu szkół podstawowych). Ogółem liczba uczestników badania wyniosła 584 osoby (w tym 114 dziewcząt oraz 470 chłopców). Podczas realizacji badania jedynie 13% respondentów uczęszczało na zajęcia terapii pedagogicznej. Zdaniem uczniów największą trudność w nauce sprawiała im ortografia (224), w dalszej kolejności ankietowani deklarowali, że nic nie sprawiało im takich trudności (148); trzecią najczęściej wskazywaną odpowiedzią były przedmioty humanistyczne (112), następnie m.in. szybkie pisanie (96), czytanie (72), wszystko (72) czy skupienie uwagi (56). Zdaniem najliczniejszej grupy uczniów w pokonaniu trudności najbardziej pomogłyby zorganizowanie przez nauczycieli dodatkowych zajęć (122) oraz większa wyrozumiałość i dodatkowe tłumaczenie materiału (109). Respondenci zapytani o prawa przysługujące uczniowi z dysleksją najczęściej wskazywali dłuższy czas na odpowiedź podczas egzaminów (170). Jednocześnie odnotowano liczne wskazania świadczące o niewiedzy uczniów na temat ich praw (brak wiedzy zadeklarowały bezpośrednio 92 osoby).

Deskryptory TESE: zaburzenia rozwoju języka, pisanie, czytanie, umiejętności pisania, umiejętności podstawowe, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczeń, kompetencje językowe, trudności w nauce
TESE descriptors: language impairment, writing, reading, written skills, basic skills, learning outcome, learning process, pupil, language skills, learning difficulty
Publikacje:
  • Wejner, T. (2009). Liczy się uczeń, a nie statystyki. Dysleksja, 2, 19-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"