BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tolerancja jako element edukacji wielokulturowej (casus pogranicza polsko-czeskiego)
Projekt badawczy:
  • Tożsamość narodowa i plany życiowe mieszkańców pograniczy
Data: [1998]
Badacz: Zenon Jasiński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poglądów polskiej młodzieży, która mieszka na terenie pogranicza polsko-czeskiego, na temat tożsamości. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. O wypełnienie ankiety poproszono losowo wybranych 600 uczniów i studentów zamieszkujących polską stronę pogranicza (w tym uczniów klas ósmych szkoły podstawowej, uczniów klasy drugiej ZSZ, uczniów liceum ogólnokształcącego i techników oraz studentów trzeciego roku Akademii Ekonomicznej, Filii w Jeleniej Górze). 12,5% uczniów szkół podstawowych oraz 23,4% uczniów szkół średnich spotkało się z postawami agresji i niechęci ze względu na narodowość (szczególnie wobec Rumunów, Ukraińców oraz Cyganów). Zdaniem 16,3% ankietowanych w Polsce nie respektuje się praw mniejszości narodowych, a według 21,8% pozornie się ich przestrzega. Jednocześnie zwrócono uwagę, że tylko 62,2% badanych było skłonnych umieścić prawa mniejszości narodowych w konstytucji. Zdaniem jednej czwartej ankietowanych mniejszości nie powinny się asymilować, a według 34,8% jest to konieczność; 29% respondentów uważało asymilację za możliwą, ale ze swojego rodzaju zastrzeżeniami. 50% uczniów ze szkół podstawowych i 42,3% uczniów ze szkół średnich dobierało przyjaciół przede wszystkim wśród osób narodowości polskiej, 19,1% wśród osób narodowości polskiej i czeskiej i jedynie 2,9% wśród osób innej narodowości.

Deskryptory TESE: pochodzenie społeczne, tożsamość kulturowa, postawa, zachowania społeczne, zachowania, młodzież, edukacja międzykulturowa
TESE descriptors: social background, cultural identity, attitude, social behaviour, behaviour, youth, intercultural education
Publikacje:
  • Jasiński, Z. (1999). Tolerancja jako element edukacji wielokulturowej (casus pogranicza polsko-czeskiego). W: K. Denek i T.M. Zimny (red.), Oświata na wirażu (s. 241-254). Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"