BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tolerancja na dwuznaczność a poziom zadowolenia z życia młodzieży niedowidzącej
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Bogna Kędzierska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była tolerancja na dwuznaczność i jej związek z poziomem zadowolenia z życia u młodzieży niedowidzącej na tle pełnosprawnych rówieśników. Badanie zrealizowano w ramach szerzej zakrojonej pracy doktorskiej dotyczącej psychologicznych wyznaczników zadowolenia z życia młodzieży niedowidzącej (Kędzierska, 2004). W badaniu zastosowano Skalę Satysfakcji z Życia (SWLS; Diener i in., 1985), skalę Emocje (Wojciszke i in., 1998) oraz Inwentarz Tolerancji Dwuznaczności (IMA; Reis, 1996). Grupę kryterialną stanowiło 59 osób uczących się w Ośrodku Specjalnym dla Dzieci Młodzieży Niedowidzącej w Łodzi, w tym 29 dziewcząt i 30 chłopców. Wszyscy uczyli się w klasach I-V Technikum Masażu dla Młodzieży Niedowidzącej i mieścili się w przedziale wiekowym 16-20 lat. Do grupy kontrolnej wylosowano 60 uczniów klas I-V technikum z Zespołu Szkół Ogrodniczych w Łodzi, w tym 30 dziewcząt i 30 chłopców w wieku 16-20 lat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że jedyna wykazana różnica między młodzieżą niedowidzącą a pełnosprawną w zakresie tolerancji na dwuznaczność dotyczyła tolerancji na konflikty społeczne. Młodzież niedowidząca uzyskała w tej skali istotnie niższe wyniki, co świadczyło o większej potrzebie harmonii w kontaktach społecznych oraz akceptacji ze strony innych osób, a także o większej tendencji do unikania sporów i kontrowersji. Nie stwierdzono natomiast istotnych statystycznie różnic między badanymi grupami w zakresie ogólnego poczucia zadowolenia z życia. Jedynie w grupie młodzieży niedowidzącej występowała zależność między poziomem tolerancji na dwuznaczność a zadowoleniem z życia – poziom tolerancji na problemy nierozwiązywalne korelował z poziomem emocji negatywnych, co oznaczało, że postrzeganie swoich działań w nierozwiązywalnej sytuacji jako bezcelowych silniej korelowało ze wzrostem emocji negatywnych niż w grupie pełnosprawnych rówieśników.

Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie widzenia, młodzież, szkoła średnia o profilu zawodowym, psychologia, zachowania społeczne
TESE descriptors: disability, visual impairment, youth, vocational school, psychology, social behaviour
Publikacje:
  • Kędzierska, B. (2007). Tolerancja na dwuznaczność a poziom zadowolenia z życia młodzieży niedowidzącej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 11, 97-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"