BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru studiów geograficznych
Data: 2010
Badacz: Alina Awramiuk-Godun, Maciej Mularczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej motywacji wyboru studiów geograficznych przez studentów dwóch ośrodków akademickich: Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Geografii i Studiów Regionalnych) i Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (Instytut Geografii). Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę, którą wypełniły łącznie 172 osoby studiujące na pierwszym i drugim roku studiów licencjackich. 53% badanych stanowili studenci UW (w tym 63% kobiety i 36% mężczyźni), a 47% – studenci UJK (Instytut Geografii) (w tym 60% kobiety i 40% mężczyźni). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano większe zróżnicowanie motywów w ośrodku regionalnym niż w ośrodku krajowym. Jednocześnie w obu stwierdzono dominację chęci rozwijania zainteresowań (WGiSR – 65%, IG UJK – 42%). W obu ośrodkach respondenci, decydując o studiach, kierowali się przyszłą pracą zawodową (odpowiednio 9% i 13%). Do pozostałych istotnych motywów wyboru dalszego kierunku kształcenia zaliczono: zdawane przedmioty na maturze (4% i 7%), łatwość dostania się na studia (1% i 6%), możliwość podróżowania (1% i 6%) oraz nieprzyjęcie kandydata na inny kierunek lub do innego ośrodka akademickiego (2% i 6%). Ponadto przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić duże zróżnicowanie opinii ankietowanych na temat cech charakteryzujących geografa (badani z krajowego ośrodka zwracali uwagę przede wszystkim na zasób wiedzy, z ośrodka regionalnego natomiast na umiejętności badania i odkrywania). Znaczące zróżnicowanie odnotowano także w postrzeganiu możliwości wykonywania określonych zawodów po ukończeniu studiów (studenci WGiSR wskazywali zawody m.in. nauczyciela, kartografa, meteorologa, urzędnika, naukowca, pracownika biura podróży, z kolei studenci IG UJK ograniczali się w wypowiedziach do trzech zawodów: pracownika biura podróży, nauczyciela i urzędnika).

Autorskie słowa kluczowe: studia geograficzne, motywacje, ośrodki akademickie Warszawa i Kielce
Author's Keywords: geography studies, motivation, universities in Warsaw and Kielce
Deskryptory TESE: motywacja, uniwersytet, student, kariera szkolna, planowanie, wybór studiów, proces uczenia się, geografia
TESE descriptors: motivation, universty, student, school career, planning, choice of studies, learning process, geography
Publikacje:
  • Awramiuk-Godun, A. i Mularczyk, M. (2012). Motywy wyboru studiów geograficznych. Analiza porównawcza dwóch ośrodków akademickich: Warszawy i Kielc. W: Z. Podgórski i E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej (t. 2, s. 99-112). Łódź – Toruń: Komisja Edukacji Geograficznej PTG.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"