Abstrakt: |
Celem badania uczyniono określenie poziomu postawy twórczej uczniów o wysokich i niskich osiągnięciach szkolnych. W badaniu wzięło udział 95 uczniów trzeciej klasy gimnazjum w Lublinie i Niemcach. 30 osób spośród wszystkich badanych zaklasyfikowano do grupy o niskim poziomie osiągnięć, a 30 – do grupy o wysokim poziomie osiągnięć. W grupie o niskich osiągnięciach znalazły się osoby ze średnią ocen poniżej 3,5, a w grupie osób o wysokich osiągnięciach – powyżej 4,2. W badaniu posłużono się Kwestionariuszem Twórczego Zachowania (KANH) oraz Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej (KAS). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dobrze uczący się badani przejawiali wyższy poziom myślenia heurystycznego, czyli charakteryzowali się wyobraźnią wytwórczą, elastycznością intelektualną, aktywnością poznawczą, refleksyjnością, pamięcią logiczną oraz myśleniem dywergencyjnym. Nie stwierdzono różnic w zakresie myślenia algorytmicznego między uczniami o wysokich i niskich osiągnięciach szkolnych. Jeśli chodzi o postawę twórczą, chłopcy prezentowali niższy jej poziom niż dziewczęta, a zatem byli mniej samodzielni, elastyczni w myśleniu, aktywni poznawczo, refleksyjni, wytrwali i odporni. Może wynikać to z mniejszego zaangażowania chłopców we własny rozwój oraz z mniejszej aktywności twórczej podczas zajęć w szkole na rzecz aktywności twórczej poza szkołą. Chłopcy poza tym okazali się bardziej konformistyczni niż ich rówieśnice, czyli bardziej zależni, pasywni, ulegli, podporządkowujący się, nadmiernie zahamowani. Uczennice z kolei są bardziej niezależne, odważne, samodzielne, spontaniczne, odporne, elastyczne pod względem adaptacyjnym oraz aktywne. |