BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom postawy twórczej uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Małgorzata Kuśpit, Anna Tychmanowicz
Abstrakt:

Celem badania uczyniono określenie poziomu postawy twórczej uczniów o wysokich i niskich osiągnięciach szkolnych. W badaniu wzięło udział 95 uczniów trzeciej klasy gimnazjum w Lublinie i Niemcach. 30 osób spośród wszystkich badanych zaklasyfikowano do grupy o niskim poziomie osiągnięć, a 30 – do grupy o wysokim poziomie osiągnięć. W grupie o niskich osiągnięciach znalazły się osoby ze średnią ocen poniżej 3,5, a w grupie osób o wysokich osiągnięciach – powyżej 4,2. W badaniu posłużono się Kwestionariuszem Twórczego Zachowania (KANH) oraz Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej (KAS). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dobrze uczący się badani przejawiali wyższy poziom myślenia heurystycznego, czyli charakteryzowali się wyobraźnią wytwórczą, elastycznością intelektualną, aktywnością poznawczą, refleksyjnością, pamięcią logiczną oraz myśleniem dywergencyjnym. Nie stwierdzono różnic w zakresie myślenia algorytmicznego między uczniami o wysokich i niskich osiągnięciach szkolnych. Jeśli chodzi o postawę twórczą, chłopcy prezentowali niższy jej poziom niż dziewczęta, a zatem byli mniej samodzielni, elastyczni w myśleniu, aktywni poznawczo, refleksyjni, wytrwali i odporni. Może wynikać to z mniejszego zaangażowania chłopców we własny rozwój oraz z mniejszej aktywności twórczej podczas zajęć w szkole na rzecz aktywności twórczej poza szkołą. Chłopcy poza tym okazali się bardziej konformistyczni niż ich rówieśnice, czyli bardziej zależni, pasywni, ulegli, podporządkowujący się, nadmiernie zahamowani. Uczennice z kolei są bardziej niezależne, odważne, samodzielne, spontaniczne, odporne, elastyczne pod względem adaptacyjnym oraz aktywne.

Deskryptory TESE: osobowość, indywidualizm, kreatywność, efekt uczenia się, uczenie się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w nauce, płeć, płeć męska, płeć żeńska
TESE descriptors: personality, individualism, creativity, learning outcome, learning, re-assessment, learning difficulty, gender, male, female
Publikacje:
  • Kuśpit, M. i Tychmanowicz, A. (2005). Poziom postawy twórczej uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska: Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 18, 59-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"