Obserwuj
Tytuł badania: |
Poziom przygotowania absolwentów do poruszania się na rynku pracy: wyniki porównawcze dla ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego |
Projekt badawczy: |
- Indeks Gotowości Rynkowej – nowy instrument monitorujący szanse na pracę absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego (IGR)
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2006 – czerwiec 2006 |
Badacz: |
Cezary Ulasiński |
Abstrakt: |
Badaniami objęto wszystkie publiczne zespoły szkół województwa podkarpackiego, które posiadały w roku szkolnym 2005/2006 przynajmniej jeden ostatni oddział w szkole innego typu niż liceum ogólnokształcące. W badaniach wzięły udział także szkoły niepubliczne, których dyrektorzy wyrazili zgodę na uczestnictwo w projekcie. Całkowita liczba zespołów szkół, które objęto badaniem, wyniosła 123. Głównym źródłem informacji w badaniu szkół byli ich dyrektorzy, do których skierowano kwestionariusz ankiety pocztowej. W celu pogłębienia wyników uzyskanych za pomocą tej metody badaniu poddano szkolnych koordynatorów prac badawczych, mianowanych przez wykonawcę projektu, a wskazanych przez dyrektorów poszczególnych szkół. Liczba zrealizowanych ankiet (dostarczanych zarówno drogą pocztową, jak i mailowo) wyniosła 61. Istotnym materiałem badawczym były informacje pozyskane przez wykonawcę z takich źródeł jak: Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie oraz wszystkie Powiatowe Urzędy Pracy i Starostwa Powiatowe z województwa podkarpackiego. Na podstawie wyników badania wyróżniono m.in. bariery związane ze znalezieniem zatrudnienia zgodnego z profilem wykształcenia osób kończących edukację. Wśród tych problemów wskazywano brak informacji dotyczących sposobów poszukiwania zatrudnienia, brak rozeznania, jakie stanowiska mogą zajmować, jeśli posiadają określone wykształcenie i kwalifikacje zawodowe, brak chęci i odwagi do przekwalifikowania się. Na podstawie tych wyników zwrócono uwagę na konieczność kształtowania przez szkołę postaw kreatywności i innowacyjności wśród uczniów. |
Deskryptory TESE: |
absolwent, rynek pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, umiejętności zawodowe, kompetencje, bezrobocie, praca |
TESE descriptors: |
school leaver, labour market, employability, skill, competence, unemployment, labour |
Publikacje: |
- Centrum Doradztwa Strategicznego. (2007). Poziom przygotowania absolwentów do poruszania się na rynku pracy: wyniki porównawcze dla ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego. Pobrane z http://www.cds.krakow.pl/zalaczniki/169/5.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.