BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom przygotowania absolwentów do poruszania się na rynku pracy: wyniki porównawcze dla ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego
Projekt badawczy:
  • Indeks Gotowości Rynkowej – nowy instrument monitorujący szanse na pracę absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego (IGR)
pokaż badania
Instytucja:
Data: marzec 2006 – czerwiec 2006
Badacz: Cezary Ulasiński
Abstrakt:

Badaniami objęto wszystkie publiczne zespoły szkół województwa podkarpackiego, które posiadały w roku szkolnym 2005/2006 przynajmniej jeden ostatni oddział w szkole innego typu niż liceum ogólnokształcące. W badaniach wzięły udział także szkoły niepubliczne, których dyrektorzy wyrazili zgodę na uczestnictwo w projekcie. Całkowita liczba zespołów szkół, które objęto badaniem, wyniosła 123. Głównym źródłem informacji w badaniu szkół byli ich dyrektorzy, do których skierowano kwestionariusz ankiety pocztowej. W celu pogłębienia wyników uzyskanych za pomocą tej metody badaniu poddano szkolnych koordynatorów prac badawczych, mianowanych przez wykonawcę projektu, a wskazanych przez dyrektorów poszczególnych szkół. Liczba zrealizowanych ankiet (dostarczanych zarówno drogą pocztową, jak i mailowo) wyniosła 61. Istotnym materiałem badawczym były informacje pozyskane przez wykonawcę z takich źródeł jak: Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie oraz wszystkie Powiatowe Urzędy Pracy i Starostwa Powiatowe z województwa podkarpackiego. Na podstawie wyników badania wyróżniono m.in. bariery związane ze znalezieniem zatrudnienia zgodnego z profilem wykształcenia osób kończących edukację. Wśród tych problemów wskazywano brak informacji dotyczących sposobów poszukiwania zatrudnienia, brak rozeznania, jakie stanowiska mogą zajmować, jeśli posiadają określone wykształcenie i kwalifikacje zawodowe, brak chęci i odwagi do przekwalifikowania się. Na podstawie tych wyników zwrócono uwagę na konieczność kształtowania przez szkołę postaw kreatywności i innowacyjności wśród uczniów.

Deskryptory TESE: absolwent, rynek pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, umiejętności zawodowe, kompetencje, bezrobocie, praca
TESE descriptors: school leaver, labour market, employability, skill, competence, unemployment, labour
Publikacje:
  • Centrum Doradztwa Strategicznego. (2007). Poziom przygotowania absolwentów do poruszania się na rynku pracy: wyniki porównawcze dla ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego. Pobrane z http://www.cds.krakow.pl/zalaczniki/169/5.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"