BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom dostosowania kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych do wymogów rynku pracy: wyniki porównawcze w aspekcie regionalnym
Projekt badawczy:
  • Indeks Gotowości Rynkowej – nowy instrument monitorujący szanse na pracę absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa podkarpackiego (IGR)
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2005 – 2007
Badacz: Cezary Ulasiński
Abstrakt:

Projekt miał na celu stworzenie Indeksu Gotowości Rynkowej (IGR), który umożliwi mieszkańcom regionu zwiększenie zdolności dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy oraz zapewni monitoring kluczowych czynników regionalnego rynku pracy. Ważną cechą projektu jest innowacyjne podejście systemowe, polegające na określeniu podstawowych czynników determinujących szanse na zatrudnienie absolwentów szkół w wieku od 18 do 24 lat oraz metoda łączenia badań świadomościowych z wielowymiarową analizą danych zastanych. W oparciu o badania socjologiczne (jakościowe i ilościowe) oraz analizy dokumentów źródłowych skorelowano czynniki determinujące szanse na zatrudnienie absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych  w województwie podkarpackim. Podstawowymi narzędziami badawczymi były: analizy dokumentów źródłowych oraz kwestionariusz ankiety dla dyrektorów szkół. W badaniach wzięli udział uczniowie ostatnich oddziałów wszystkich ponadgimnazjalnych szkół zawodowych (jedna klasa w szkole). Badaniami objęto 117 zespołów szkół publicznych, cztery specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, zespół szkół specjalnych oraz 17 szkół niepublicznych z 25 powiatów województwa podkarpackiego. Ponadto prowadzono badania metodą wywiadu telefonicznego (na 700-osobowej próbie absolwentów) oraz zogniskowane wywiady grupowe (FGI). Poddano również analizie instytucje rynku pracy w poszczególnych powiatach. 

Deskryptory TESE: dostosowanie do potrzeb rynku pracy, kształcenie i szkolenie zawodowe, kwalifikacje zawodowe, dostępność miejsc pracy, rynek pracy
TESE descriptors: employability, vocational education and training, vocational qualification, access to employment, labour market
Publikacje:
  • Poziom dostosowania kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych do wymogów rynku pracy: wyniki porównawcze w aspekcie regionalnym. (2007). Pobrane z http://www.cds.krakow.pl/zalaczniki/169/7.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"