Tytuł badania: |
Poziom funkcjonowania intelektualnego a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 |
Badacz: |
Ewa Czerniawska |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza poziomu wiedzy dotyczącej związków między wybranymi aspektami metapoznania (głębokości przetwarzania oraz giętkości strategicznej) a zdolnościami intelektualnymi. Próbę badawczą stanowiło 82 uczniów uczęszczających do drugiej klasy liceum ogólnokształcącego. Finalnie analizie poddano wyniki 78 osób (w tym 54 dziewcząt oraz 24 chłopców). Wiek badanych mieścił się w przedziale 16-18 lat. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Matryc – Wersję Standard Forma Klasyczna J.C. Ravena, Kwestionariusz Giętkości Strategicznej oraz Kwestionariusz Uczenia się z Tekstów Podręcznikowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istotnie silniejszą tendencję do stosowania głębokich strategii przetwarzania w porównaniu ze strategiami powierzchniowymi oraz adaptacyjnej kontroli strategicznej w stosunku do chwiejnej kontroli strategicznej. Dodatkowo wykazano występowanie istotnie silniejszej akceptacji stwierdzeń zawartych w skali kontroli sztywnej w porównaniu z kontrolą chwiejną. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić brak zachodzenia istotnych związków między wskaźnikami metapoznania, aktywnością strategiczną i poziomem zdolności intelektualnych. Zwrócono także uwagę na wyniki wskazujące, że na osiągnięcia szkolne wpływa sztywna kontrola strategiczna. Natomiast kontrolna chwiejna i głębokie przetwarzanie okazały się negatywnymi predykatorami osiągnięć. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, postępy w nauce, wiedza, uczeń, postawa wobec szkoły, proces uczenia się, uczenie się, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
learning outcome, study progress, knowledge, pupil, attitude towards school, learning process, learning, secondary school |
Publikacje: |
- Czerniawska, E. (2008). Poziom funkcjonowania intelektualnego a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się – doniesienie empiryczne. W: W. Limont, J. Cieślikowski i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 53-67). Toruń: Instytut Badań Edukacyjnych.
|