BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom funkcjonowania intelektualnego a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Ewa Czerniawska
Abstrakt:

Celem badania była analiza poziomu wiedzy dotyczącej związków między wybranymi aspektami metapoznania (głębokości przetwarzania oraz giętkości strategicznej) a zdolnościami intelektualnymi. Próbę badawczą stanowiło 82 uczniów uczęszczających do drugiej klasy liceum ogólnokształcącego. Finalnie analizie poddano wyniki 78 osób (w tym 54 dziewcząt oraz 24 chłopców). Wiek badanych mieścił się w przedziale 16-18 lat. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Matryc – Wersję Standard Forma Klasyczna J.C. Ravena, Kwestionariusz Giętkości Strategicznej oraz Kwestionariusz Uczenia się z Tekstów Podręcznikowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istotnie silniejszą tendencję do stosowania głębokich strategii przetwarzania w porównaniu ze strategiami powierzchniowymi oraz adaptacyjnej kontroli strategicznej w stosunku do chwiejnej kontroli strategicznej. Dodatkowo wykazano występowanie istotnie silniejszej akceptacji stwierdzeń zawartych w skali kontroli sztywnej w porównaniu z kontrolą chwiejną. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić brak zachodzenia istotnych związków między wskaźnikami metapoznania, aktywnością strategiczną i poziomem zdolności intelektualnych. Zwrócono także uwagę na wyniki wskazujące, że na osiągnięcia szkolne wpływa sztywna kontrola strategiczna. Natomiast kontrolna chwiejna i głębokie przetwarzanie okazały się negatywnymi predykatorami osiągnięć.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, postępy w nauce, wiedza, uczeń, postawa wobec szkoły, proces uczenia się, uczenie się, szkoła średnia
TESE descriptors: learning outcome, study progress, knowledge, pupil, attitude towards school, learning process, learning, secondary school
Publikacje:
  • Czerniawska, E. (2008). Poziom funkcjonowania intelektualnego a aktywność strategiczna i osiągnięcia w uczeniu się – doniesienie empiryczne. W: W. Limont, J. Cieślikowski i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 1, s. 53-67). Toruń: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"