BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom gotowości do podjęcia nauki czytania w kl. I
Data: [1990]
Badacz: Elżbieta Szefler
Abstrakt:

Celem głównym badania było sprawdzenie przygotowania pierwszoklasistów do czytania. Przebadano 28 dzieci ze środowiska małomiasteczkowego, badania przeprowadzano indywidualnie, równolegle – w tym samym czasie i w jednej sali dzieci rozwiązywały zadanie przy osobnych stolikach, każde z towarzyszącą i obserwującą studentką; każde z czterech zadań rozwiązywane było innego dnia. Zadania sprawdzające umiejętności dzieci zaczerpnięto z czasopisma "Ty" przeznaczonego dla sześciolatków. Żadne dziecko nie wykonało w całości zadania sprawdzającego umiejętność analizy słuchowej z eksponowaniem głoski w nagłosie (znajdowanie na obrazku przedmiotów, których nazwy zaczynają się od "k"), ale nie było też dzieci, które nie umiałyby wcale wykonać tego zadania. Wyniki wskazują na wybiórczość i niedokładność spostrzeżeń dzieci w tym okresie rozwojowym. Potwierdzają także powszechność i typowość tego zjawiska u dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Zasób słownictwa pierwszoklasistów ze środowiska małomiasteczkowego wiązał się z ich bezpośrednimi doświadczeniami z najbliższego otoczenia. Wyniki zadania sprawdzającego umiejętności przeprowadzania analizy słuchowej i syntezy wzrokowej wykazały, co niepokojące, że 28,6% dzieci nie potrafiło dokonać syntezy wzrokowej jednosylabowego wyrazu o prostej budowie fonetycznej, zgodnej z pisownią. Syntezy wzrokowej wyrazu trójsylabowego dokonało 76,9% uczniów. Zadanie sprawdzające poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem wyrazów jedno- i dwusylabowych pokazało, że najwięcej dzieci czyta, głoskując – tylko 32,6% odczytało całościowo proste, na ogół dwusylabowe wyrazy. W klasie pierwszej należy zatem intensyfikować ćwiczenia w analizy i syntezy wzrokowej.

Deskryptory TESE: czytanie, język, kompetencje językowe, rozwój poznawczy, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, dziecko
TESE descriptors: reading, language, language skills, cognitive development, transition from pre-primary to primary education, child
Publikacje:
  • Szefler, E. (1991). Poziom gotowości do podjęcia nauki czytania w kl. I. Wychowanie w Przedszkolu, 7, 270-274.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"