BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, czyli dysleksja rozwojowa
Instytucja:
Data: 2001 – 2004
Badacz: Teresa Żołżyńska-Głuszak
Abstrakt:

Badania nad dysleksją rozwojową prowadzono w roku szkolnym 2001/2002, 2002/2003 oraz 2003/2004. Zdiagnozowano – pod kątem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – 300 uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, także gimnazjów oraz szkół średnich (licea profilowane, ogólnokształcące i technika) w powiecie zamojskim. W badanej próbie było 86 dziewcząt i 214 chłopców. Na podstawie badania za pomocą Skali Inteligencji Wechslera stwierdzono, że 11 osób ma iloraz inteligencji 130 i powyżej, 37 – 166-129, 205 – 86-115, a 47 – 85 i poniżej. 47 badanych nie można było zakwalifikować do grupy dyslektyków ze względu na iloraz inteligencji niższy niż przeciętny. Z badania wykluczono także osoby, które nie opanowały czytania i pisania ze względu na niewłaściwe metody nauczania albo wadę wzroku, słuchu i wymowy. Zatem wśród dyslektyków ostatecznie było 220 uczniów, w tym 164 chłopców i 56 dziewcząt. Po przeprowadzeniu diagnozy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu autorka badania wydała 125 opinii stwierdzających dysleksję rozwojową (dysleksję, dysortografię i dysgrafię) oraz 37 opinii stwierdzających dysgrafię. W przypadku pozostałych 45 uczniów autorka udzieliła wskazówek ukierunkowujących pracę z dzieckiem, a także zaleciła badania uzupełniające po dwuletniej pracy w domu i szkole.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w czytaniu, trudności w nauce, uczenie się, niekorzystne położenie, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się, czytanie
TESE descriptors: special educational needs, reading difficulty, learning difficulty, learning, disadvantaged background, re-assessment, learning outcome, reading
Publikacje:
  • Żołżyńska-Głuszak, T. (2005). Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, czyli dysleksja rozwojowa. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia-Psychologia, 18, 185-203.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"