Tytuł badania: |
Postawa młodzieży gimnazjalnej pochodzącej z rodzin z problemem alkoholowym wobec dalszego kształcenia |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Ryszard Braczkowski, Wioletta Ławska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu stwierdzenia trudności w nauce wśród uczniów z rodzin alkoholowych. Próbowano również odpowiedzieć na następujące pytania badawcze: czy młodzież z rodzin alkoholowych jest ambitna i chce się kształcić? czy młodzież z rodzin alkoholowych ma świadomość problemu choroby alkoholowej w swojej rodzinie? w jaki sposób choroba alkoholowa wpływa na wizerunek rodziców w oczach dziecka? W badaniu wzięło udział 45 dzieci z rodzin alkoholowych oraz 46 uczniów, których zakwalifikowano do grupy kontrolnej. Uczniowie uczęszczali do gimnazjów w Nowym Targu i okolicach. Posłużono się kwestionariuszem ankiety. W badanej próbie uczniów z rodzin alkoholowych było 22 chłopców i 23 dziewczęta, a w grupie kontrolnej – 26 dziewcząt i 20 chłopców. 57% wszystkich gimnazjalistów osiągało dobre wyniki w nauce, 22% nie udzieliło odpowiedzi, a 21% otrzymywało niesatysfakcjonujące wyniki szkolne. Nie stwierdzono, by alkoholizm w rodzinie miał wpływ na osiągnięcia szkolne – uczniowie z obu grup mieli podobne trudności w nauce. 56% badanych uważało siebie za dobrych uczniów, 26% nie wyraziło opinii, a 19% uznało siebie za złych uczniów. 86% gimnazjalistów deklarowało, że mają szanse na kontynuowanie nauki po ukończeniu szkoły. Okazało się, że wśród uczniów z rodzin alkoholowych więcej osób niż w grupie kontrolnej nie wiedziało, czy mają szansę na dalsze kształcenie. 52% respondentów stwierdziło, że uzależnieni rodzice mają wpływ na obniżanie ambicji dzieci. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja, alkoholizm, dzieci, rodzina |
Author's Keywords: |
education, alcoholism, children, family |
Deskryptory TESE: |
postawa, efekt uczenia się, zdrowie, rodzice, rodzina, choroba, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w nauce |
TESE descriptors: |
attitude, learning outcome, health, parents, family, illness, re-assessment, learning difficulty |
Publikacje: |
- Ławska, W. i Braczkowski, R. (2009). Postawa młodzieży gimnazjalnej pochodzącej z rodzin z problemem alkoholowym wobec dalszego kształcenia. Zdrowie Publiczne, 119, 274-278.
|