Tytuł badania: |
Postawa młodzieży szkół średnich wobec problemów ekologicznego bezpieczeństwa świata |
Instytucja: |
|
Data: |
1990 – 1991 |
Badacz: |
Jadwiga Michalczyk, M. Podgajna-Goral, R. Tiszuk |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza postaw młodzieży szkół średnich wobec problemów ekologicznego bezpieczeństwa świata (BEŚ). Wstępnie zakładano, że szkoła i nauczyciele nie potrafią ukształtować odpowiednich poglądów młodzieży na zagadnienia BEŚ. Na anonimową ankietę-test odpowiedziało 107 uczniów z V Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie. Ankietę przygotowało dwoje studentów geografii UMCS, którzy odbywali w liceum praktykę pedagogiczną. W przygotowanym teście umieszczono 20 zdań twierdzących, m.in.: Powietrze w Polsce nie ulega degradacji, Głównym wrogiem środowiska naturalnego jest pogoń za zyskiem, Polska nie ma wód I klasy czystości. Zadaniem uczniów było przyporządkowanie do każdego ze zdań oceny z sześciopunktowej skali: (+3: całkowita prawda; +2: prawda; +1: chyba prawda; –1: chyba nieprawda; –2: nieprawda; –3: całkowita nieprawda). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że 25% badanej młodzieży interesuje się zagadnieniami ekologii; im starsi uczniowie, tym ich zainteresowanie ekologią jest większe. Najwięcej osób uznało potrzebę inwestowania w ochronę środowiska naturalnego za najważniejszą. Mimo to wielu uczniów cechowała ignorancja wobec niektórych zagadnień związanych ze środowiskiem naturalnym. To bardzo ważna wskazówka dla nauczyciela, który zechciałby realizować zadania korygujące tę postawę. |
Deskryptory TESE: |
nauki przyrodnicze, biologia, postawa, szkoła średnia, środowisko, młodzież |
TESE descriptors: |
natural sciences, biology, attitude, secondary school, environment, youth |
Publikacje: |
- Michalczyk, J. (1992). Postawa młodzieży szkół średnich wobec problemów ekologicznego bezpieczeństwa świata. Geografia w Szkole, 4, 233-236.
|