BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zarys problemów związanych z uwarunkowaniami zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla uczniów szkół podstawowych w 2002 r.
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Jerzy Bański, Mariusz Kowalski, Przemysław Śleszyński
Abstrakt:

Celem badania było wyjaśnienie uwarunkowań i przyczyn zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla szkół podstawowych. Do analizy wykorzystano dane ze sprawdzianu przeprowadzonego 10 kwietnia 2002 r. Próba objęła 13 673 szkoły, do egzaminu przystąpiło 538 tys. uczniów. Przyjęto dwupoziomowy schemat uwarunkowań osiągnięć uczniów: uwarunkowania historyczno-kulturowe i cywilizacyjne oraz uwarunkowania w postaci współczesnego zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego. Obszar kraju podzielono na szereg typów i podtypów społeczno-przestrzennych, w tym głównie na obszar byłych zaborów i obszary występowania mniejszości narodowych i grup regionalnych oraz kilka podtypów związanych z podziałem funkcjonalno-ludnościowym. Podstawową analizowaną jednostką przestrzenną była gmina. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zróżnicowanie regionalne i przestrzenne osiągnięć uczniów, pokrywające się z proponowanym podziałem na typy obszarów kraju. Wyniki sprawdzianu nawiązywały zatem do historycznie ukształtowanych regionów społeczno-gospodarczych, przy czym wybrane cechy rozwoju społeczno-gospodarczego miały różny wpływ na wyniki kształcenia na różnych obszarach. Na poziomie mikro osiągnięcia szkolne uczniów zależne były od statusu społeczno-gospodarczego poszczególnych rodzin.

Deskryptory TESE: obszar miejski, obszar wiejski, miejsce zamieszkania, Polska, efekt uczenia się, egzamin końcowy, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: urban area, rural area, place of residence, Poland, learning outcome, final examination, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Bański, J., Kowalski, M. i Śleszyński, P. (2002). Zarys problemów związanych z uwarunkowaniami zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla uczniów szkół podstawowych w 2002 r. Pobrane z http://globus.igipz.pan.pl/miasto/zbiory/spr_2002_igipz_pan.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"