Obserwuj
Tytuł badania: |
Zarys problemów związanych z uwarunkowaniami zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla uczniów szkół podstawowych w 2002 r. |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 |
Badacz: |
Jerzy Bański, Mariusz Kowalski, Przemysław Śleszyński |
Abstrakt: |
Celem badania było wyjaśnienie uwarunkowań i przyczyn zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla szkół podstawowych. Do analizy wykorzystano dane ze sprawdzianu przeprowadzonego 10 kwietnia 2002 r. Próba objęła 13 673 szkoły, do egzaminu przystąpiło 538 tys. uczniów. Przyjęto dwupoziomowy schemat uwarunkowań osiągnięć uczniów: uwarunkowania historyczno-kulturowe i cywilizacyjne oraz uwarunkowania w postaci współczesnego zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego. Obszar kraju podzielono na szereg typów i podtypów społeczno-przestrzennych, w tym głównie na obszar byłych zaborów i obszary występowania mniejszości narodowych i grup regionalnych oraz kilka podtypów związanych z podziałem funkcjonalno-ludnościowym. Podstawową analizowaną jednostką przestrzenną była gmina. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zróżnicowanie regionalne i przestrzenne osiągnięć uczniów, pokrywające się z proponowanym podziałem na typy obszarów kraju. Wyniki sprawdzianu nawiązywały zatem do historycznie ukształtowanych regionów społeczno-gospodarczych, przy czym wybrane cechy rozwoju społeczno-gospodarczego miały różny wpływ na wyniki kształcenia na różnych obszarach. Na poziomie mikro osiągnięcia szkolne uczniów zależne były od statusu społeczno-gospodarczego poszczególnych rodzin. |
Deskryptory TESE: |
obszar miejski, obszar wiejski, miejsce zamieszkania, Polska, efekt uczenia się, egzamin końcowy, środowisko społeczno-kulturowe |
TESE descriptors: |
urban area, rural area, place of residence, Poland, learning outcome, final examination, socio-cultural environment |
Publikacje: |
- Bański, J., Kowalski, M. i Śleszyński, P. (2002). Zarys problemów związanych z uwarunkowaniami zróżnicowań przestrzennych wyników sprawdzianu dla uczniów szkół podstawowych w 2002 r. Pobrane z http://globus.igipz.pan.pl/miasto/zbiory/spr_2002_igipz_pan.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.