Tytuł badania: |
Zarobkowe migracje rodziców za granicę. Reperkusje na polu edukacyjnym w świetle badań empirycznych |
Data: |
listopad 2004 – luty 2005 |
Badacz: |
Bogdan Stańkowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Sytuacja finansowa rodziny i sytuacja w środowisku determinują decyzje związane z podjęciem pracy zarobkowej za granicą. 2) Wyjazdy zarobkowe rodziców za granicę ujemnie wpływają na jedność i trwałość rodziny. 3) Systematyczne i dłuższe wyjazdy zarobkowe rodziców za granicę osłabiają więzy pomiędzy rodzicami a dziećmi i powodują zaburzenia funkcji rodziny w sferze wychowawczej. 4) Przedłużona nieobecność jednego bądź obydwojga rodziców w domu sprawia, że młodzi ludzie trudniej asymilują wartości i tradycje konieczne w ich życiu. Badaniem objęto 21 szkół z powiatu nowotarskiego i tatrzańskiego (gdzie liczba uczniów posiadających matkę lub ojca za granicą w roku szkolnym 2004/2005 była kalkulowana w granicach 900 osób). Na podstawie wypełnionych kwestionariuszy (łącznie w badaniu wzięły udział 103 osoby) stwierdzono, że głównymi przyczynami zagranicznych wyjazdów rodziców z badanego środowiska były chęć znalezienia pracy i czerpanie z tego korzyści finansowych. Jednocześnie na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano brak spójnej opinii na temat wpływu wyjazdów zarobkowych na jedność w rodzinie. Podobnie nie potwierdzono kolejnej hipotezy zakładającej osłabienie więzów pomiędzy dziećmi a rodzicami w wyniku systematycznych i dłuższych wyjazdów zarobkowych. Dodatkowo okazało się, że zdaniem respondentów nieobecność rodzica spowodowana emigracją zarobkową nie wpływa źle na przekazywane dzieciom wartości moralne. |
Deskryptory TESE: |
migracja, praca, rodzice, rodzina, wychowanie dziecka, młodzież, środowisko społeczno-kulturowe |
TESE descriptors: |
migration, labour, parents, family, child rearing, youth, socio-cultural environment |
Publikacje: |
- Stańkowski, B. (2006). Zarobkowe migracje rodziców za granicę. Reperkusje na polu edukacyjnym w świetle badań empirycznych. Ruch Pedagogiczny, 1-2, 51-66.
|