BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój fizyczny i motoryczny a wyniki w nauce uczniów-sportowców na tle rówieśników szkół gimnazjalnych w województwie warmińsko-mazurskim
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Marzena Jurgielewicz-Urniaż
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między uczestnictwem uczniów w sporcie a ich osiągnięciami szkolnymi. W szczególności zwrócono uwagę na obciążenie czasu pracy treningowej wpływające na sposób spędzania czasu wolnego i pozaszkolnego oraz na wzmożenie fizycznego i motorycznego rozwoju młodzieży jako na czynniki mogące warunkować wyniki uczniów w nauce. Badaniem objęto łącznie 3103 uczniów klas pierwszych gimnazjum, w tym 1566 dziewcząt i 1537 chłopców z Olsztyna i miast powiatowych. Badanych podzielono na trzy grupy: uczniów uprawiających sport wyczynowy, uczniów uczęszczających na zajęcia sportowe oraz uczniów nieuprawiających sportu. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzi antropometrycznych i prób sprawnościowych do pomiaru poziomu rozwoju fizycznego uczniów; posłużono się także analizą dokumentów i kwestionariuszem wywiadu do pomiaru osiągnięć szkolnych uczniów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczestnictwo gimnazjalistów w sporcie miało jednoznaczny wpływ na zmianę stylu życia w zakresie sposobu spędzania czasu wolnego i pozaszkolnego, co z kolei warunkowało wyniki w nauce respondentów i przyczyniało się do powstawania zagrożeń edukacyjnych. Stwierdzono również, że uprawianie sportu w niewielkim stopniu wpłynęło na rozwój fizyczny młodzieży, za to znacznie poprawiło jej sprawność motoryczną. Czynnikiem najsilniej warunkującym osiągnięcia szkolne badanych było wykształcenie rodziców – im wyższe, tym lepsze wyniki osiągali uczniowie.

Autorskie słowa kluczowe: uczeń-sportowiec, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, województwo warmińsko-mazurskie, wykształcenie rodziców, osiągnięcia szkolne
Author's Keywords: athlete-student, physical development, motoric development, the Warmia-Mazury Province, parents’ education, school achievements
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, efekt uczenia się, trudności w nauce, pedagogika czasu wolnego
TESE descriptors: physical education, child development, physical development, motor development, learning outcome, learning difficulty, leisure education
Publikacje:
  • Jurgielewicz-Urniaż, M. (2008). Rozwój fizyczny i motoryczny a wyniki w nauce uczniów-sportowców na tle rówieśników szkół gimnazjalnych w województwie warmińsko-mazurskim. Rocznik Naukowy / AWFiS w Gdańsku, 18, 23-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"