Tytuł badania: |
Rozwój fizyczny i motoryczny a wyniki w nauce uczniów-sportowców na tle rówieśników szkół gimnazjalnych w województwie warmińsko-mazurskim |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Marzena Jurgielewicz-Urniaż |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie zależności między uczestnictwem uczniów w sporcie a ich osiągnięciami szkolnymi. W szczególności zwrócono uwagę na obciążenie czasu pracy treningowej wpływające na sposób spędzania czasu wolnego i pozaszkolnego oraz na wzmożenie fizycznego i motorycznego rozwoju młodzieży jako na czynniki mogące warunkować wyniki uczniów w nauce. Badaniem objęto łącznie 3103 uczniów klas pierwszych gimnazjum, w tym 1566 dziewcząt i 1537 chłopców z Olsztyna i miast powiatowych. Badanych podzielono na trzy grupy: uczniów uprawiających sport wyczynowy, uczniów uczęszczających na zajęcia sportowe oraz uczniów nieuprawiających sportu. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzi antropometrycznych i prób sprawnościowych do pomiaru poziomu rozwoju fizycznego uczniów; posłużono się także analizą dokumentów i kwestionariuszem wywiadu do pomiaru osiągnięć szkolnych uczniów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczestnictwo gimnazjalistów w sporcie miało jednoznaczny wpływ na zmianę stylu życia w zakresie sposobu spędzania czasu wolnego i pozaszkolnego, co z kolei warunkowało wyniki w nauce respondentów i przyczyniało się do powstawania zagrożeń edukacyjnych. Stwierdzono również, że uprawianie sportu w niewielkim stopniu wpłynęło na rozwój fizyczny młodzieży, za to znacznie poprawiło jej sprawność motoryczną. Czynnikiem najsilniej warunkującym osiągnięcia szkolne badanych było wykształcenie rodziców – im wyższe, tym lepsze wyniki osiągali uczniowie. |
Autorskie słowa kluczowe: |
uczeń-sportowiec, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, województwo warmińsko-mazurskie, wykształcenie rodziców, osiągnięcia szkolne |
Author's Keywords: |
athlete-student, physical development, motoric development, the Warmia-Mazury Province, parents’ education, school achievements |
Deskryptory TESE: |
wychowanie fizyczne, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, efekt uczenia się, trudności w nauce, pedagogika czasu wolnego |
TESE descriptors: |
physical education, child development, physical development, motor development, learning outcome, learning difficulty, leisure education |
Publikacje: |
- Jurgielewicz-Urniaż, M. (2008). Rozwój fizyczny i motoryczny a wyniki w nauce uczniów-sportowców na tle rówieśników szkół gimnazjalnych w województwie warmińsko-mazurskim. Rocznik Naukowy / AWFiS w Gdańsku, 18, 23-42.
|