BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza na temat zdrowia i higieny w programach nauczania przyrody w szkole podstawowej
Data: [2011]
Badacz: Karolina Czerwiec, Wojciech Mikos
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy programów nauczania przyrody w szkole podstawowej pod względem treści dotyczących zdrowia i higieny człowieka oraz diagnozy miejsca powyższej tematyki wśród pozostałych zagadnień przyrodniczych poruszanych na zajęciach w szkole podstawowej. Weryfikacji poddano następującą hipotezę: Edukacja w zakresie zdrowia i higieny na poziomie szkoły podstawowej nastawiona jest zarówno na diagnozę chorób i skutków niewłaściwych zachowań zdrowotnych, jak i na wskazywanie zachowań bezpiecznych sprzyjających zdrowiu. W badaniu zastosowano takie metody jak analiza dokumentów (w tym: programów nauczania, podstawy programowej, literatury przedmiotowo-metodycznej) oraz sondaż diagnostyczny. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że im wyższe wykształcenie rodziców, tym mniejsza dbałość rodziny o zdrowie. Zgodnie z uzyskanym materiałem okazało się, że uczniowie z bogatych rodzin, których rodzice legitymowali się wyższym wykształceniem, nie segregowali śmieci oraz nie oszczędzali ani wody, ani energii. Ponadto wykazano, że uczniowie spotykający się z rówieśnikami uzyskiwali wyższe osiągnięcia szkolne z przyrody. Analiza dokumentów potwierdziła przyjęte założenie, że edukacja zdrowotna na etapie szkoły podstawowej nastawiona jest nie tylko na diagnozę chorób i skutków niewłaściwych zachowań zdrowotnych, lecz także na popularyzowanie zachowań sprzyjających zdrowiu (w tym m.in.: zasad udzielania pierwszej pomocy, zasad prawidłowego uczenia się i odżywiania czy znaczenia ruchu fizycznego w utrzymaniu zdrowia).

Deskryptory TESE: zdrowie, postawa, wiedza, program nauczania, szkoła podstawowa, rodzina, rodzice, biologia, uczeń
TESE descriptors: health, attitude, knowledge, curriculum, primary school, family, parents, biology, pupil
Publikacje:
  • Mikos, W. i Czerwiec, K. (2012). Wiedza na temat zdrowia i higieny w programach nauczania przyrody w szkole podstawowej. W: J.R. Paśko (red.), Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych (s. 47-55). Kraków: Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"