BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Finansowanie i realizowanie zadań oświatowych na obszarach wiejskich
Data: 2005
Badacz: Mikołaj Herbst, Wojciech Marchlewski, Paweł Swianiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy sytuacji kształcenia dzieci i młodzieży na obszarach wiejskich. Szczególny przedmiot badawczy stanowiły: finansowanie zadań oświatowych, system zarządzania placówkami realizującymi zadania oświatowe oraz efektywność kształcenia mierzona osiągnięciami edukacyjnymi szóstoklasistów i gimnazjalistów. W opracowaniu posłużono się m.in. klasyfikacją gmin uwzględniającą: gęstość sieci osadniczej, strukturę rolnictwa, położenie w pobliżu największych aglomeracji lub w pozostałych częściach kraju (wyróżniono w ten sposób 12 typów gmin wiejskich i miejsko-wiejskich). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że spośród zmiennych określających lokalne społeczności największy wpływ na osiągnięcia szkolne dzieci miało przeciętne wykształcenie w pokoleniu rodziców. Dodatkowo wykazano związek między kwalifikacjami zawodowymi nauczycieli a kształtowaniem jakości oświaty w gminie. Jednocześnie okazało się, że zwiększone wydatki gmin na edukację nie są równoznaczne z lepszymi osiągnięciami uczniów. Analiza wyników egzaminów wykazała, że zwiększenie przeciętnej liczby uczniów w klasie o dwie osoby może skutkować poprawą osiągnięć edukacyjnych w skali gminy o 0,5%. Stwierdzono również, że czynnikiem decydującym o wysokości bieżących wydatków na oświatę jest przeciętna wielkość oddziałów szkolnych (wykazano, że im mniejsze klasy, tym wyższe wydatki). Natomiast do najważniejszych czynników wyjaśniających stopień dofinansowania zadań oświatowych z własnych środków zaliczono wysokość środków otrzymywanych w przeliczeniu na ucznia, wielkość potrzeb (w tym przede wszystkim dowożenie uczniów do szkół) oraz dochód własny na jednego mieszkańca.

Deskryptory TESE: finansowanie edukacji, obszar wiejski, placówka edukacyjna, edukacja, efekt uczenia się, uczenie się, klasa, wielkość szkoły, rozmieszczenie szkół
TESE descriptors: financing of education, rural area, educational institution, education, learning outcome, learning, class, school size, school distribution
Publikacje:
  • Swianiewicz, P., Herbst, M. i Marchlewski, W. (2005). Finansowanie i realizowanie zadań oświatowych na obszarach wiejskich. Pobrane z http://www.esep.pl/finalny%20raport.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"