Obserwuj
Tytuł badania: |
Finansowanie i realizowanie zadań oświatowych na obszarach wiejskich |
Data: |
2005 |
Badacz: |
Mikołaj Herbst, Wojciech Marchlewski, Paweł Swianiewicz |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy sytuacji kształcenia dzieci i młodzieży na obszarach wiejskich. Szczególny przedmiot badawczy stanowiły: finansowanie zadań oświatowych, system zarządzania placówkami realizującymi zadania oświatowe oraz efektywność kształcenia mierzona osiągnięciami edukacyjnymi szóstoklasistów i gimnazjalistów. W opracowaniu posłużono się m.in. klasyfikacją gmin uwzględniającą: gęstość sieci osadniczej, strukturę rolnictwa, położenie w pobliżu największych aglomeracji lub w pozostałych częściach kraju (wyróżniono w ten sposób 12 typów gmin wiejskich i miejsko-wiejskich). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że spośród zmiennych określających lokalne społeczności największy wpływ na osiągnięcia szkolne dzieci miało przeciętne wykształcenie w pokoleniu rodziców. Dodatkowo wykazano związek między kwalifikacjami zawodowymi nauczycieli a kształtowaniem jakości oświaty w gminie. Jednocześnie okazało się, że zwiększone wydatki gmin na edukację nie są równoznaczne z lepszymi osiągnięciami uczniów. Analiza wyników egzaminów wykazała, że zwiększenie przeciętnej liczby uczniów w klasie o dwie osoby może skutkować poprawą osiągnięć edukacyjnych w skali gminy o 0,5%. Stwierdzono również, że czynnikiem decydującym o wysokości bieżących wydatków na oświatę jest przeciętna wielkość oddziałów szkolnych (wykazano, że im mniejsze klasy, tym wyższe wydatki). Natomiast do najważniejszych czynników wyjaśniających stopień dofinansowania zadań oświatowych z własnych środków zaliczono wysokość środków otrzymywanych w przeliczeniu na ucznia, wielkość potrzeb (w tym przede wszystkim dowożenie uczniów do szkół) oraz dochód własny na jednego mieszkańca. |
Deskryptory TESE: |
finansowanie edukacji, obszar wiejski, placówka edukacyjna, edukacja, efekt uczenia się, uczenie się, klasa, wielkość szkoły, rozmieszczenie szkół |
TESE descriptors: |
financing of education, rural area, educational institution, education, learning outcome, learning, class, school size, school distribution |
Publikacje: |
- Swianiewicz, P., Herbst, M. i Marchlewski, W. (2005). Finansowanie i realizowanie zadań oświatowych na obszarach wiejskich. Pobrane z http://www.esep.pl/finalny%20raport.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.