Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiły m.in. struktura mechanizmów finansowania szkolnictwa oraz kryteria i metody stosowane przy określeniu wysokości środków przekazywanych do sektora szkół podstawowych i średnich. Analizie poddano dane z 27 spośród 28 państw członkowskich UE, a także z Islandii, Liechtensteinu, Norwegii oraz Turcji. Na podstawie zgromadzonego materiały ustalono, że największą część wydatków w systemach oświatowych w szkołach publicznych stanowiły wynagrodzenia pracowników. Wykazano, że w ponad jednej trzeciej badanych krajów pensje opłacają władze centralne (m.in. przekazując środki szkołom – Irlandia, Hiszpania, Chorwacja, Holandia, Portugalia, Słowenia, Cypr; wypłacając pensje bezpośrednio nauczycielom – Belgia, Niemcy, Włochy, Liechtenstein, Węgry, Malta). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono również, że we wszystkich krajach przy obliczaniu wysokości wynagrodzeń stosuje się mierzalne kryteria ustanowione przez władze centralne (w tym: zawsze uwzględniano liczbę uczniów danej szkoły lub liczbę nauczycieli w niej zatrudnionych; dodatkowe kryteria finansowania stanowią m.in. pochodzenie z określonych środowisk socjo-ekonomicznych oraz z mniejszości etnicznej lub językowej czy liczba uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych). |