BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Financing Schools in Europe. Mechanisms, Methods and Criteria in Public Funding
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 2013 – 2014
Badacz:
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiły m.in. struktura mechanizmów finansowania szkolnictwa oraz kryteria i metody stosowane przy określeniu wysokości środków przekazywanych do sektora szkół podstawowych i średnich. Analizie poddano dane z 27 spośród 28 państw członkowskich UE, a także z Islandii, Liechtensteinu, Norwegii oraz Turcji. Na podstawie zgromadzonego materiały ustalono, że największą część wydatków w systemach oświatowych w szkołach publicznych stanowiły wynagrodzenia pracowników. Wykazano, że w ponad jednej trzeciej badanych krajów pensje opłacają władze centralne (m.in. przekazując środki szkołom – Irlandia, Hiszpania, Chorwacja, Holandia, Portugalia, Słowenia, Cypr; wypłacając pensje bezpośrednio nauczycielom – Belgia, Niemcy, Włochy, Liechtenstein, Węgry, Malta). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono również, że we wszystkich krajach przy obliczaniu wysokości wynagrodzeń stosuje się mierzalne kryteria ustanowione przez władze centralne (w tym: zawsze uwzględniano liczbę uczniów danej szkoły lub liczbę nauczycieli w niej zatrudnionych; dodatkowe kryteria finansowania stanowią m.in. pochodzenie z określonych środowisk socjo-ekonomicznych oraz z mniejszości etnicznej lub językowej czy liczba uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych).

Deskryptory TESE: finansowanie edukacji, system edukacji, Europa, szkoła podstawowa, szkoła średnia, zarządzanie finansami, Unia Europejska, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: financing of education, education system, Europe, primary school, secondary school, financial management, European Union, special educational needs
Publikacje:
  • Eurydice. (2014). Financing Schools in Europe. Mechanisms, Methods and Criteria in Public Funding. Pobrane z http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/170EN.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"